NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 juli, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 juli, 2013
Skrivet av: Peter Sigfridson skrivet 2013-03-10, 21:06
Hej, Inga. Naturligtvis skulle jag ha uppgett mina källor. Jag har systematiskt gått igenom mantalslängderna och ministerialböckerna för Ukna sn från år 1700 och hittills har jag beträffande mantalslängderna nått fram till 1765. Udden finns nämnt i mantalslängderna från 1713 till 1757. Det tidigaste belägget som jag sett är vigselnotisen för Håkan Månsson (speleman) och Chirstin Nilsdotter juli 1706. Sista boende enligt mantalslängderna var en piga Kerstin 1752. Följande år angavs torpet vara öde, och 1757 utrifwit. Huruvida det dyker upp igen senare under 1700-talet vet jag ännu inte. Däremot hittar man i Ukna AI:4 (1812-1819) Nybygget Udden på Möcklicka ägor. Om det är samma plats det gäller, återuppbyggdes alltså torpet (troligen) cirka 60 år efter det att det en gång revs.  Din Per Håkansson var inte nämnd i de mantalslängder för Ukna sn som jag hittills studerat. Då hans dotter Maria Elisabet föddes på Udden 1724 var det Nils Olofsson (sedermera sockenskomakare) och hans hustru Ingrid Jönsdotter som var införda i mantalslängden under Udden. År 1737 angavs Udden vara en Backstuga utan Bruk. Håkan speleman med familj hade flyttat ut redan 1714. Dock ser man på dopvittnen att Håkan speleman hade kopplingar till Hannäs sn. Jag finner i övrigt ingen trolig Per Håkansson efter 1724 vid en översiktlig sökning i PLF:s CD 1. En Per Håkansson dog i Norsiö under Snötomta, Ukna sn, 1778-02-08, men det verkar inte vara rätt person. Sannolikt har din Per Håkansson med familj flyttat ur socknen. Hälsn. Peter.