NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 maj, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 maj, 2009
Skrivet av: Anni Niklasson skrivet 2008-02-03, 21:17
Hej Peter
Tack för uppgifterna. Om jag förstår dig rätt så har du fått dem via anbytarforum och jag undrar om du har kunnat verifiera dem?
Anledningen att jag frågar är att jag har hamnat i bryderi när jag försökte följa uppgiften om Jöns Svensson Runnegren och Maria Bagge.
 
Jag hittar Maria i dödboken för Kalvsvik 1705 och då hon tituleras hon fru fändrikskan.  
1707 dör i Kalvsvik Fändrik Jöns Svensson 68 år gammal, men med tillnamnet Bolling! (om jag nu förstår dödboken rätt), så detta kan väl inte vara Rebeckas far, eller?
I generalmönstningsrullarna (1686-1697) finns en Fänrik Jöns Svensson men utan något tillnamn, han har bla bostället Skärfudden i Kalvsvik och det är där Maria har sin hemvist när hon dör.
1690 och 1695 finns Fru Fändrikskan Maria Bagge med som dopvittne vid två dop i Kalvsvik, men då står det att hon bor i Tävelsås socken....
Det finns en fänrik (tror jag det står) Jöns Svensson vid samma tid i Tävelsås socken men han står som gift först 1693....
 
Kanske har jag missuppfattat det som står i de olika dokumenten, så att det är därför jag inte kan få ihop det.
Kan du hjälpa mig även med detta så är jag ytterst tacksam.
 
Mvh, Anni