NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 maj, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 maj, 2009
Skrivet av: Anni Niklasson skrivet 2008-01-31, 16:28
Känner någon till något om Rebecka Runnegrens (död 1764) och Petter Flinks (död 1746) bakgrund, var de kom ifrån, vilka som var deras föräldrar, vilket regemente Petter tillhörde....?
De bodde i Tävelsås Lunnagård i vart fall från 1723 då sonen Carl Magnus föds. (I 1717 års mantalslängd finns de inte i Tävelsås Lunnagård)
 
Föjande lösa trådar har jag hittat;
I Stekaremåla, Algutsboda socken föds 1722 ett barn (ej namngivet) med föräldrarna Korpral Petter Flink och hustru Rebecka. Kan dessa vara mina Petter och Rebecka?  
 
I dödnotisen för Petter Flink står han titulerad som korpral och i dottern Rebecka Pettersdotters dödnotis från 1798 står att Petter varit korpral vid kavalleriet. Vilket regemente och kompani bör han ha tillhört då?
 
I dödnotisen för Rebecka Runnegren står hon titulerad som madame och det gör hon även när hon står som fadder när ett av hennes brors? (Nils Runnegren) barn föds. Var det vanligt att en korpralshustru titulerades på detta sätt, eller tyder detta på att hon kom från bättre förhållanden?
 
Nils Runnegren, som jag antar är bror till Rebecka, gifter sig i Kalvsvik 1718. Men redan 1708 finns en Mons. Nils Runnegren med som fadder vid ett dop i Kalvsvik. Är detta brodern, eller med tanke på titeln, Rebeckas far?
Vid samma dop finns även Jungfru Elsa Runnegren med som fadder. Kan detta vara Rebeckas syster? Står Rebeckas rötter att finna i Kalvsvik?
 
All information om Rebecka Runnegren och Petter Flink tas tacksamt emot.
 
Mvh, Anni