NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 mars, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 mars, 2007
Skrivet av: Sweneric Andersson skrivet 2006-12-22, 22:38
Hej
 
Anni
 
Tack för dina uppgifter.
Oturligt nog har jag inte genline  just nu.  och  först efter 9 jan kan jag kolla om jg läst fel.
 
Du har kollat soldat registret förstå jag.  
Hade Simon Danielsson inget soldat namn?
 
Jag tror att präste förväxat De bägge Elisabet.  Elisabet Nilsdotter var Simon Danilessons hustru Johan Danielssons hustru heter Elisabeth Jonsdotter. De tycker jag att man kan se. Kanske Simon och Johan  Danielsöner var bröder.???
Det vet du säkert bättre om än jag.
 
Daniel Simonsson född 1722 20/9 är son till Simon Danielsson - Elisabeth Nilsdotter vilket jag utgår ifrån är rätt.  Sen har prästen skrivit fel efternamn 1724 när Karna föddes.  
Har du tillgång till mtl. och kan se om vilka människor som bodde i Rinkaby.
 
Det är Simon Danielssons hustru som dör i april 1717. Men om det är som du skriver att det stå Daniels hustru kan jag inte kolla det personligen just nu. Jag tvilla inte på dina uppgifter. Men man ska alltid kolla ändå.  
 
1711 gifte sig Simon Danielsson - Lisbet Persdotter (Pedersdotter). Simon Danielsson född omkr 1686. enl. HFL.  En hustru dör  1735 utan namn  och ålder.  Är det Elisabet Nilsdotter eller Lisbeth Pädersdotter som Simon Danielsson gifte sig med 1711. ? och dör 1735?  
Kan vi klara ut detta. bouppt. finns inte denna tid. I mtl. bruka inte kvinnornas namn finnas med.  
Simon Danielssons hustru (Elisabet Nilsdotter?) till lika moder till Daniel f. 20/9 1722 och Daniel Simonssons hustru Marta Nilsdotters födelsetid som jag vill veta. född omkr 1718-1720 i ej Tofta, Tävelsrum, Väckelsång.  
 
Kan du skicka e-post. diskutionen blir för lång annars.
MVH
Sweneric  
 
God helg