NULL Skriv ut sidan - Karlstens slottsförsamling

Anbytarforum

Titel: Karlstens slottsförsamling
Skrivet av: Anders Modigh skrivet 2011-01-18, 20:49
Hej Eivor!

Jag noterade ju att Enkemannen med sina tre barn 8,5 o 2 år,anlände till Gbg Gustavi Domkyrkoförsamling 5/7 1878.
Sedermera registrerades de som Obef.Reg., efter ett längre letande hittade jag först Carl Johan Adolf 14 år och Axel Pontus Emanuell 8 år i inflyttningslängded för Haga Församling 16/1 1884 .
Alma Josefina Fredrika är införd som infyttad till Masthugget 25/4 1884, då 11 år
Undrar om detta har att göra med den stora omdaningen av Församlingarna i Gbg, som startade 1883?

Hur som helst,var och vid vilken tidpunkt kunde du finna tiden på försörjningsinrättningsboendet ?
Har försökt att begripa och leta utan framgång.

Senare I Haga Hfl A I/6(1885-1895) finner jag Axel Pontus Emanuell, som varande fosterbarn hos Eklund Carl August Stefan skomak. f. 1846 26/12
med hustru Ingrid Maria Olofsson Petersdotter f. 1843 4/9, i Östra Haga No 9 C  Pilgatan 4, numer rivet och återuppbyggt.

Vad det gäller Carl Fredrik, så fins han i Gbg Gustavi Domkyrkoförsamling Kyrkoark. A I a/3 (1829-1883) sid 240  svar.ra.se
Han kom ju till Carlsten 1864 hette Jonsson ibland Jonasson det växlar.
Inte den lättaste av sidor för mig att tyda, kan jag påpeka.

Man kanske inte hamnar i soldatregistret efter 14 år på Carlsten, jag tror att arbetare var det jag såg i dödpappren 1910, i Wasa fös.Gibraltar, gamla Bracka, senare Wasa sjukhus.

Ha det gott Anders