NULL Skriv ut sidan - Karlstens slottsförsamling

Anbytarforum

Titel: Karlstens slottsförsamling
Skrivet av: Anders Modigh skrivet 2011-01-16, 13:23
Hej Maria!
Dryga fyra år sedan ser jag, är ju ny inom detta med Släktforskning, gick en kurs i höstas bla. för att utröna om min pappas muntliga redogörelse om hur namnet Modig tillkom. Och se det stämde till punkt och pricka.
Min farfars far kom till Carlsten 1864 blott 20 år, och ersatte då P Wetterholm på Nr 8 på III kompaniet som artillerist, och gavs namnet Modig, hette Jonsson, kallades Jonsson Modig.
Det som jag fastnade för var ju att Nr 48, på III kompaniet Petrus Rasmusson, din anfader redan fanns på plats.
Carl Fredrik Modig gifte sig 1867, med Anna Christina Pettersdotter, de fick 4 barn, äldsta barnet en flicka Augusta Mathilda f.1867 avled endast två år, och är då sanolikt begravd ute på Marstrand.
Min farfar Carl Johan Adolf föddes 1870, varefter syster Alma Josefina Fredrika kom 1873 och lille Axel Pontus Emanuel kom 1876.
Mamman Anna Christina avlen i nervfeber 1877, och är också sannolikt begravd ute på Marstrand.
Carl och Alma är ju födda nästan samtidigt som Petrus Rasmussons, Bernhard, Gerda Josefina och Johan Alfred, lekte dom månne ihop???
 
Det jag funderar över är om det finns någon beskrivning av vad de numrerade Artilleristerna hade för uppgift ?
Hur bodde artilleristerna, på fästningen eller på mastrandsön eller rentav på Koön ? De var ju två kompanier om c:a 75 personer därtill alla befäl.
Om nu mina två avlidna anfäder begravts på Marstrand eller på Carlsten, kan man då hitta information om var ?
 
Jag använder ju, svar.ra.se  ,Göta artillerregementes Genralmönsterrullor har ju varit konon att gå igenom.
 
Carl Fredrik Modig tog avsked efter att ha fullgjort sin Kaputilationstid om 9 + 5 år, och avflyttade i Juli 1878 till Gustavi Domkyrkoförsamling i Gbg, här har fortsatt att hitta bra med material till denna vid tiden familjespillra, enkling med barnen 8, 5 och 2 år.
 
Ha det Gott Anders Modigh