NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 januari, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 januari, 2015
Skrivet av: Michael Erenius skrivet 2015-01-03, 22:42
Hej!  
 
Återkommer med lite frågor utifrån mitt senaste inlägg den 26 december! Har fortsatt sedan dess med att forska kring denna familjelinje för att se om jag får ihop det hela. Ett problem som har uppstått för mig är att det förefaller som om Näshult och Bredshult återkommer i mer än en generation som platsen där folk kommer ifrån i samband med födsel vigsel eller som faddrar/dopvittnen - men det som förbryllar mig är att Näshult och Bredshult dyker upp både i Tunas och Hjorteds kyrkoböcker utan att något står skrivet om det skulle vara en annan socken (men det var väl allmän kunskap kanske för de inblandade)? Jag har inte kunnat finna någon sockenkarta på nätet så jag vet inte om dessa gårdar/byar ligger vid sockengränsen, men har jag förstått rätt att Bredshult ligger i Tuna och Näshult i Hjorted? Ber om ursäkt för min bristande kunskap om geografin här. Var det vanligt med utbyte mellan familjer/släkter i flera generationer mellan gårdar/byar och över sockengränser på detta sätt förr i tiden?  
 
Såhär långt tror jag det är rätt med familjen:
 
Per/Petter Persson (4/2 1795-3/10 1847)
f: Per Börjesson (16/3 1753-29/11 1826)
m: Catharina Magnidotter /Carin Månsdotter (1755(?)-11/8 1816)  
 
ff: Börje/Birger Olofsson (dp 2/1 1718- 16/10 1804)född i Slitshult  
fm: Anna Svensdotter (dp 17/5 1719 -23/5 1802)  
fmf: Sven Svensson (dp 13/1 1684-2/8 1747)född och död i Hjorted  
fmm: Elisabeth Larsdotter  
 
1. Vad gäller Sven Svensson (fmf) och Elisabeth Larsdotter(fmm) hittar jag deras barn födda i Hjorteds kyrkbok men inte deras viselnotis. Däremot hittar jag en Sven (tror det står Näshult därefter) och en Lisken i Breshult som gifter sig i Tuna 21 oktober 1716. (b 48 s 85). Lisken kan ju stå för Elisabet och det skulle därför kunna stämma med att de då  de gifter sig i Tuna då hon kommer från Bredshult och att de därefter flyttar till Näshult och Hjorted. Eller är det ett annat par som någon känner till?
 
Vid dottern Annas födsel finns en Hustru Karin Larsdotter i Gisseboo som fadder. Kan detta vara en syster till Elisabet Larsdotter? Samtidigt är en Jöns Larsson i Breshult fadder. En bror? Är det någon som känner till någon Larsson/Larsdotter-familj i Breshult eller Gisseboo vid denna tid?
 
2. Per Börgesson (f) och Catharina Magnidotter /Carin Månsdotter (m) gifter sig  den 16 november 1777 i Tuna. Han dräng i Näshult och hon piga i Bredshult (historien verkar upprepa sig).  
Per och Catharina/Carins 3 första barn är födda i Bredshult.
 
Per är fadder till en Lars Magnussons dotter Stina i Bredshult 1778. Kan detta vara en bror till Catharina/Carin?
En Lars Magnusson i Näshult är fadder till Per och Catharina/Carins dotter Christina 1781. Kan det vara samma Lars och bror till Catharina/Carin. Kan de bara flyttat mellan gårdarna?
 
Det dör en ”gamle mannen Måns …son i Bredshult död av lungsot”
(Jag kan ej se patronymikon eller åldern i texten) 8 jan 1788 (b 160 s 325. GID 167.24.36900). Kan detta vara fadern till Catharina/Carin? Är det någon som känner till denna Måns (ev Magnus?)  
 
Skulle det kunna vara så att, om Måns i Bredshult är far till Catharina/Carin, att Per och Catharina till och med är släkt med varandra - sysslingar?  
 
Med vänlig hälsning
 
Michael Erenius