NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-10
Skrivet av: Nils Jansson skrivet 2007-02-03, 10:46
Tack för intresset. Här kommer lite kort vad jag vet.
Kristina Sofia bodde hos sin mormor och morfar.
Hennes föräldrar och yngre syskon flyttade till Gotland 1858, Tingstäde: egentligen Hangvar men de är bokförda i Tingstäde.Hon ville inte flytta med utan ville vara kvar hos de gamla. Det har vi vetat men inget annat fram till förra året när jag började aktivt leta efter henne. När familjen kom till Gotland bytte de namn till Jansson, det fanns så många Jonsson allaredan berättas det.Där bodde de ett år, därefter till Endre och där efter till Västskinde där Stina Greta och Jonas Petter avled. Jag har inte tidpunkten. Syskonen som flyttade med var  
Anna Lisa född 1843 07 23
Carolina Matilda 1845 10 21
Carl Johan 1848 04 19
Johanna Lovisa 1851 03 31
Maria Charlotta 1853 11 05
och Nils Petter  1856 02 27 (min farfar)
På Gotland föddes två flickor till
Emma Gustava född 1859
och Hilma 1862
Carl Johan flyttade till Stockholm 1864(?) medan de andra syskonen blev kvar på ön. Det går att härleda dem men Carl Johan hittar jag inte. Död eller emigrerad, antar jag.  
Att de flyttade till Austris,Gullauser heter gården idag berodde på att det behövdes arbetskraft till den stora skogsaverkning som Graham Brothers idkade på gården och även på andra gårdar på ön.De avverkade skogen som användes till främst props gruvstöttor, för export till gruvorna i hemlandet England.