NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-17
Skrivet av: Therese Andersson skrivet 2003-07-09, 19:18
Jag skulle behöva hjälp med föräldrarna till en Anna Andersdotter f 1789-09-13. Hon var gift med Bengt Eriksson Holm f 1792-04-01 i Tuna. De vigde sig i Tuna 1814-12-12.  
Hon finns inte med i födelseboken i Tuna. I husförhörslängderna står det inget antecknat om att hon skulle vara född i en annan socken. Hon dör i Sandgrava, Tuna 1871-04-04.
 
Ännu mer tilltrasslat blir det på ett annat ställe i min antavla. Där finns det en Anna Britta Johansdotter eller Jonsdotter f. 1793-03-23 i Misterhult, hon var gift med Nils Magnus Zachris Johnsson Nyström f 1793-04-30 i Misterhult. Hennes dödsdatum är också 1871-04-04 i Sandgrava, Tuna. Hur är det möjligt? Det finns bara en person som dör i Tuna det datumet. Kan det vara samma person trots att jag inte hittar någonstans att hon skulle vara omgift?
Anna Brittas födelsedatum verkar iallafall inte stämma heller, det föds ingen i Misterhult det året med det namnet!
 
Åter till den första Anna. Hon gifter sig ju i dec. 1814 och samma år i inflyttningsboken i Tuna står en Anna Andersdotter, inflyttad från Misterhult till Skälsebo i Tuna. Dock står ingen ålder på henne. Går jag sedan till husförhöret från 1811-17 i Skälsebo står en piga uppskriven vid namn Anna Andersdotter, men pga ej uppvisad attest står inget födelsedatum. I husförhörslängden för 1817-21 saknas hon i Skälsebo, vilket kanske kan tyda på att det är min Anna som har gift sig?
 
Jag skulle bli mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig att reda ut det här dilemmat!
 
Mvh,
Therese Andersson