NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 mars, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 mars, 2011
Skrivet av: Staffan Gunnarsson skrivet 2011-03-06, 21:22
Leif, tack för utdraget om släkterna i Alandsköp! Mycket dramatik. och innehåller en hel del nya uppgifter. Jag ska snarast ta en titt i Elgeskogs bok.
 
Jag tänkte fråga om någon har uppgifter om följande personer, även om det delvis rör andra socknar.  
 
Om mina uppgifter stämmer så gifte sig Mätta Nilsdotter Exing i Traryd 1715 med Anders Nilsson, bonde och kyrkvärd i Traryd, död där 1755, men ursprungligen född 1685 i Bäck, Kånna sn.
 
De fick bl a sonen Jon Andersson, född 1729 i Åsa, Traryd och död 1805 i Snöresjö, Traryd. Jon gifte sig 1755 i Traryd med Hedvig Olofsdotter Malmberg, född 1730 i Stackarp, Torpa sn, död 1803 i Snöresjö, Traryd.
 
Deras dotter var Helena Jonsdotter, född 1756 och död 1823 i Åsa, Traryd. (Min ffmffm)
 
Hedvig Malmberg ska vara dotter till fänrik Olof Malmberg, född 1681, död 1743 i Forsa, Torpa sn. Olof Malmbergs militära bana verkar vara tämligen välutforskad, men hans ursprung har jag inte sett någon uppgift på.
 
Olof gifte sig 1716 i Traryd med Annika Ramberg, född 1690 i Bråna, Traryd och död 1763 i Traryd. De fick många barn, varav flera söner tydligen blev militärer som fadern.
 
Annika Rambergs far ska vara löjtnant Anders Ramberg, född beräknat 1670, död 1716 i Traryd. Hans ursprung har jag heller inte sett någon uppgift på.
 
Som sagt, tacksam för alla upplysningar - och korrigeringar - om någon har.
 
Mvh
Staffan