NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 mars, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 mars, 2011
Skrivet av: Leif Pettersson skrivet 2011-02-28, 15:24
Med stort intresse har jag tagit del av diskussionen ovan om Alandsköp. Min tidigare enda källa har varit Elgeskogs bok som jag citerar nedan. Det är förstås en andrahandskälla men tycks stämma väl med ovanstående.
Märta Svensdotter torde vara min avlägsna släkting, men Exings dotter Mätta hade jag missat.
Tydligen finns det två löjtnanter Nils Exing - far och son. Den äldre begravs  1702-03-09 i Traryd.
 
Ur Valter Elgeskogs bok ”En bok om Traryd-Hinneryd”  
sid 175:
ALANDSKÖPSSLÄKTER, SOM LÅTIT TALA OM SIG
  I början av 1600-talet var Lars i Alandsköp både nämndeman och riksdagsman. Han dog på 1630-talet och fick till efterträdare som nämndeman en granne  -  Nils Eriksson Brun. Både han och hans två söner, Erik och Påvel, blev anklagade för stölder och slagsmål. Än värre blev det, då sekreterare Smaltzius på resa till Danmark 1640 haft nattkvarter i hemmet och då blivit bestulen på 8 pistoler franskt guld. Nils Erikssons dotter Elin hade i samråd bl. a. med brodern Påvel tagit detta ur hans sadelväska. Båda dömdes till döden, men benådades mot tredubbla böter. Det fortsätter med anklagelser mot bröderna. Sedan Påvel 1653 överbevisats om att ha stulit 160 daler, dömdes han till döden.
Sven Nilsson i Kylhult hade hjälpt Nils Erikssons familj med pengar till böter. Han övertager hemmansdelar i Alandsköp och flyttar dit. Hans hemman i denna by överlämnas till mågen Nils Nilsson, gift med dottern Märta, som var född i ett äktenskap med Karin Nilsdotter. Nils Nilsson, som bär titeln löjtnant, är ofta i klammeri med grannarna. Han avlider 1702. En son - Nils Nilsson Exing - blev löjtnant. En annan son i ett andra äktenskap Arvid Nilsson, död 1753, övertog hemmanet i Alandsköp. Dennes son Per Arvidsson avled barnlös 1791.
  En dotter till Nils Nilsson i första äktenskapet, Kerstin, gifte sig med Torsten Jonsson i Sanna, som var en stor bråkmakare. I jämförelse med sina söner, Pål och Jon Torstensson, var han dock stillsam. Dessa var invecklade i både tänkbara och otänkbara processer, främst med mödernesläkten i Alandsköp. De vill återvinna hemmanet i Alandsköp, eftersom de härstammade från Sven Nilssons dotter Märta. Jon avled på 1740-talet. Pål Torstensson dog först 1764.
Sid 337 (Hänvisningar och förklaringar):
Löjtnant Nils Nilsson Exing gör flera gånger omkring 1700 arvsanspråk efter tullförvaltare Nils Eriksson Gadd i Vaxholm, som varit kusin med hans mor, Märta Svensdotter. Erik Nilsson Gadd var helbror till Sven Nilsson Falk. Båda var söner till löjtnant Nils Svensson i Kvinhult.