NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 mars, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 mars, 2011
Skrivet av: Ola Andréasson skrivet 2011-02-20, 00:14
Ja, nu ser ju också jag att det står Leut: 1689... Hjärnsläpp...
 
Jag har kanske inte så våldsamt mycket mer att hjälpa dig med. Vid tiden innan Stora nordiska kriget (1700-1721) bör det bara ha varit dessa regementen som var aktuella i trakten:
 
Smålands kavalleriregemente - Sunnerbo kompani: Löjtnantens boställe i Angelstad socken - Bör alltså gå bort i detta fallet.
 
Kronobergs regemente (infanteri) - Södra Sunnerbo kompani: På den lista jag har här ingår bara boställena i nuvarande Älmhults kommun.
 
Tyvärr kan jag alltså inte bidra med mer där just nu, men det bör inte vara så svårt att ta reda på. Grills Svenska indelningsverket, som jag inte har här nu, anger egentligen förhållandena vid mitten av 1800-talet, men om jag inte minns fel går det också att få fram officersboställena vid slutet av 1600-talet i den.
 
Det är väl möjligt att Exing tjänstgjort på annat håll också, men det är märkligt att Lewenhaupt inte har några tidigare uppgifter alls på honom, om han då skulle ha tjänstgjort vid ett svenskt indelt regemente eller till exempel vid artilleriet eller någon fästning.
 
För övrigt hade jag några ströanteckningar om några andra Exingar: En Lars Exing i Traryd omtalas i Sunnerbo dombok 27/10 1619, och en Jon Exing i Traryd omtalas i dito dombok 10/12 1619. De omtalas som vittne och edgångsman i samband med rannsakningen av ett knivbråk i Grysshult i Hallaryd socken. Detta är alltså personer som bara råkat nämnas i annat sammanhang, jag har inte aktivt sökt efter folk från Traryd, men släkten verkar ha funnits där länge. Jag spekulerade lite om de möjligen kunde härstamma från Exhult i Markaryd socken, men det är bara en vild gissning.
 
Hur som helst, meddela gärna här i framtiden om du får någon klarhet i sakerna.
 
O.A.
 
 
(Meddelandet ändrat av Ola_a 2011-02-20 00:29)