NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 mars, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 mars, 2011
Skrivet av: Ola Andréasson skrivet 2011-02-19, 01:43
Jag tolkar födelsenotiserna så här:
 
1689: Fadern skrivs Nilß Esing.
 
1700: Fadern skrivs Nilß Exing.
 
I Sunnerbo häradsrätts domböcker hösttinget 1702 och sommartinget 1703 (sidan 113) omtalas en löjtnant Nils/Niklas Exing med anknytning till Traryd socken, där man undersöker hans släktskap med en f.d. tullinspektör salige Niklas Eriksson Gadd, angående arvsanspråk.
 
Om jag nu tolkat domboksnotisen 1703 rätt, som bygger på en attest utgiven av kyrkoherden i Göteryd-Traryd Andreas Ingerman och Traryd sockens sexmän, så hänger personerna samman så här:
 
Länsman Nils Svensson i Kvinnhult > Hans son Sven Nilsson > Dennes dotter Mätta gift med dragonlöjtnant Nils Exing > De båda sistnämndas son löjtnanten Nils/Niklas Exing.
 
Mätta Svensdotter var kusin med  tullinspektör Niklas Eriksson Gadd: Han var son till Erik Nilsson Gadd, löjtnant vid Kronobergs regemente och skjuten på skeppsflottan i danska kriget 1658. Erik Gadd var i sin tur son till den ovan nämnde länsmannen Nils Svensson i Kvinnhult. Tullinspektören hade dött barnlös, och rätten kom fram till att löjtnanten Exing och hans systrar var närmaste arvingar.
 
Enligt Lewenhaupts Karl XII:s officerare var en Nils Exing löjtnant vid ett livländskt infanteriregemente 1704, senare kapten vid samma regemente, och troligen fången vid Riga 1710.
 
Hur sedan dessa hänger samman med Nils Exing i Alandsköp vet jag inte riktigt. Jag forskar egentligen inte på Traryd, men tyckte uppgifterna var intressanta ur lokalt militärhistoriskt perspektiv, och antecknade dem som hastigast för något år sedan. När jag nu hade uppgifterna tänkte jag att jag kunde lika gärna lägga in dem här.
 
O.A.
 
 
 
(Meddelandet ändrat av Ola_a 2011-02-19 01:47)