NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-04-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-04-21
Skrivet av: Ann-Christin Larsson skrivet 2001-12-11, 19:58
Hej Ingegerd.
 
Andreas Jonsson och Johanna Jacobsdotter var min ff ff far och mor. Min ff ff var alltså Johannes Andreasson. Han gifte sig 1859 till Röd i Spekeröd sn med Anna Christina Larsdotter (f. 30 aug. 1833). De fick 6 barn och levde på Röd i Spekeröd. Anna Christina dog 18 sep. 1877. Efter hennes död gifte Johannes om sig med Anna Greta Vallmans-Anna Andersdotter (f. 21 mars 1868), hon var tio år yngre än hans äldsta barn (dotter) och kom från Neder Gössby i Spekeröd sn. De fick en dotter tillsammans, Alma Josefina Johansdotter (f. 4 april 1896). Johannes dog på Röd den 31 mars 1904.
Vad det gäller Andreas föräldrar: Jon Svensson (f. 4 okt. 1756) och Anna Britta Rasmusdotter (f. 17 feb. 1767) så vet jag att de gifte sig i Norum den 8 Jan. 1786, levde i Torp och fick 8 barn. Jon Svensson har jag inte hitta i Norums födelsebok, så jag har inte kunnat fortsätta på hans släktled, men Anna Britta föräldrar och hennes farfar har jag funnit.
 
Men Johannes mor är fortfarande liten gåta, hon verkar ha försvunnit, dock står det i Spekeröds vigsellängden att då Johannes gifter sig kom han från Torp i Norum. Så kanske de var kvar någonstan i Torp...?
 
Detta är det jag vet, vet du mer?
 
hälsn/Anki