NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 april, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 april, 2015
Skrivet av: Tomas Alriksson skrivet 2015-04-10, 22:05
Hej Susanne och Pierre,
Man får skilja på Olof Persson Lind och Olof Persson Lind. Jag blev aldrig klok på den äldres härstamning. Vet att jag såg Per Svensson från Labbekulla som först var bonde i Svinhult genom gifte med en änka där, han återvände senare till Labbekulla. Jag har tittat igen och jag var nog inte fel ute.
Om man tittar i Båtsmän i Blekinge och Södra Möre så ser man att Olof Persson antogs 1748 vid 18 års ålder, han bör vara född 1729-1730 (han dog 1779 i Simnemåla och uppgavs vara 50 år). Var fanns han då i den utmärkta husförhörslängden 1753-58? Den Olof Persson Lind som fanns i Bällstorp 1758 var vara 23 år då.
Tittade i Labbekulla p.257 (Labbekulla) och där finns en Olof Persson Lind till, avskedad, visserligen uppges han bara vara 26 år, men det bör vara Per Svenssons son Olof som föddes 26 maj 1730 i Ö Svinhult nr 3. Hans mor var Maria Nilsdotter f. 15 juli 1694 i St Hyltan, Torsås (dopdatum, men de flesta döptes redan påföljande söndag), död 10 okt 1742 i Ö Svinhult.
 
Den Olof Persson Lind som finns är Olof Persson från Tranqvill. Båda dessa hamnade sedan i Simnemåla, vilket naturligtvis rör till det. Den senare Olof Persson kallas senare inte för Lind, han var bonde i Simnemåla och dog den 13 dec 1807 i Simnemåla. Den senare Olof Perssons mor Anna Svensdotter var född i Simnemåla och han flyttade dit med sin första hustru Sissa Månsdotter som dog där 14 aug 1773.
 
Sedan vet jag att jag har ramlat i del fällor, så det finns retliga fel i mina häften. I några fall beror det på felaktigt angivna födelseuppgifter i husförhörslängderna (det finns ett antal personer som man skulle tro lever dubbelliv, men kollar man släktskapen med hjälp av faddrar till barnen reder man ut det). Tyvärr har jag följt datumen som finns i husförhörslängderna och hamnar helt fel några gånger, trots att jag egentligen visste vilka personerna verkligen var.