NULL Skriv ut sidan - Torpa

Anbytarforum

Titel: Torpa
Skrivet av: Inga Wallenquist skrivet 2015-01-06, 12:19
Tack Eva och Rolf!
Med Rolf hänvisning till Töttja i Berga har jag äntligen fått svar på Pappersmakaren Jöns Balks far!!! När jag undersökte Berga C:1 så hittade jag en son till Måns Balk vid namn Jöns som skulle har fötts 13 juli 1690 (Dies 4 Trinit). Enligt min beräkning från Jöns död vid Tannefors pappersbruk 23 dec 1772 skulle han varit född 10 juli 1690... Han var enligt notisen i en ålder av 82 år 5 mån 13 dygn. (Linköpings S:t Lars CI:4 sid 639).  
 
Jag undersökte också sönernas klagan i domboken 1712 med anledning att Måns i Ränta hade tillägnat sig Rya i Torpa som hade ägts av deras far Måns Balk, men jag lyckas inte tyda vilket domslut det som blev. Skall han ha köpt det från farfadern Sten Svensson? Är det ett extra protokoll???  
 
Måns i Ränta har jag studerat tidigare för han har en del Ramberg som söner, ryttaren Lars och korpralen Nils. Jag har en del Rambergare i släkten, bland annat en pappersmakaren Göran Ramberg (1708-1788)som gifte sig med Jöns Balks äldsta dotter Kristina Katarina. Han var född 1708 och dog 1788.(Linköping S:t Lars CI:4, sid 703). Görans bror pappersmakaren Petter Ramberg var gift med Jöns Balks dotter Elisabet och han är född enligt hfl i Torpa 1711-02-02 (Norrköping Östra Eneby AI:1, sid 23), men jag har inte funnit någon av dem i Torpa, inte heller deras syskon (?) skomakaren Isaak Ramberg (f. 1713) eller Johanna Ramberg som gifte sig med pappersmakaren Johannes Lemchen 1756 (Norrköping Östra Eneby AI:2, s 115). Och pappersmakaren Anders Ramberg som är född cirka 1724 i Småland. Ramberg är av dels av soldatsläkt men dels av pappersmakarsläkt och jag kan inte få belägg i födelseböckerna, men de är involverade i varandra med dopvittnen och allt...
Hittar du Ramberg någon annan stans i Småland så är jag intresserad.  
Hälsningar
Inga