NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 februari, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 februari, 2014
Skrivet av: Ingemar Wickström skrivet 2014-02-19, 20:52
Hej!
 
Här några kompletterande rader till diskussionen ovan (även jag har Kerstin Mattesdotter bland mina förfäder). Först må nämnas att Ingrid Wiss och Anna Lisa Hermansson i ”Mellan Härån och Rasjön” 1992 och 1993 (utg. av hembygdsföreningarna i Tofteryd och Svenarum m.fl.) i två trevliga artiklar berättat om Mattes Håkansson Storks och hans barns öden. Tyvärr saknar artiklarna källhänvisningar, men författarna uppger att har haft tillgång till uppgifter även från de bekanta hembygdsforskarna Nils Emanuelsson, Einar Persson och Joel Andersson.
 
Inte heller jag har stött på Karin Nilsdotter som en första hustru till Mattes. Möjligen härrör uppgiften från ovannämnda artikel, där det dock betonas att uppgifterna är obestyrkta.
 
Giftermålet med Kerstin Andersdotter från Stigamo återspeglas i Byarums kyrkoräkenskaper 1661 (L Ia/1 fol. 44v), där det under rubriken (i marginalen) Kronopenningar står: ”Mattes Håkonsson i Torp  -.  20”.
 
Mattes förekommer f.ö. tidigare i dessa räkenskaper som gåvogivare, dels  1658 den 28 mars (fol. 40v): ”Rytaren Matis Håkonson i Torp i Toftery S:  4 -”, dels 1660 (fol. 43v): ”Mattes Håkonsson i Torp 2 dlr”. På samma sida som 1658 års notis finns f.ö. antecknat: ”Nyårsdagen gaff [..] Anders i Stigamodh en för Nembelig Liusse kronna som hänger i Kiÿrka”.
 
Jag har tidigare trott att Kerstin Andersdotter dödsår var 1683. I Tofteryds kyrkoräkenskaper för detta år (KI:1 p. 113, ny paginering 129) finns en notering som jag läst som ”Noch Mattis i Torp båraklädet för sin hustru, son och söster  1. 4”. Men efter Martins uppgift ovan att Mattes i 1681 års mantalslängd står som änkling, har jag försökt tolka texten igen. Möjligen står det i stället ”.för sin hustrus son och söster”. Han är omgift redan enligt Mtl 1682.
 
Gravstenen från 1672 lär nu vara oläslig, men det finns ett foto av dess framsida i hembygdsskriften ”Tofterydsbygden - Trean” (1951) s. 80, dock inte med sådan skärpa att lyckats scanna in en läslig bild.  Jag tolkar där texten på stenen till:   THENE STENE HAFR HWE [möjl. LIWE] VELATAD  MATES HKONSON TORP ME SIN HUSTRA KRISTINA ANERDOTR KATRINA AFSOMNAT. Fullt tydlig är avslutningen ”Katrina afsomnat”. Detta kan möjligen tyda på att stenen rests i samband med en dotters död.
 
Uppgiften att Mattes Håkansson senare var gift med Elin NN finns i 1692 års Kat.längd för Tofteryd (Domkapitlet i Växjö FII:11 s. 660), där det under Torp finns noterat bl.a. ”Matthis, 60 [år], h. Elin, 40 [år]”. I Tofteryds första husförhörslängd 1717(AI:1 s. 86) upptas ”Enk. Elin” omedelbart före Mattes´ svärson Lars Svensson och hans familj. När Elin avlider 1724 anges hennes ålder till 89 år, vilket dock stämmer dåligt med åldersangivelsen i 1692 års Kat. L. Även för Mattes Håkonsson avviker dödsnotisens åldersuppgift, 90 år, från uppgiften i 1692 års längd som skulle ge c:a 82 år vid dödstillfället. Normalt sett borde uppgifterna från 1692, då båda var i livet, vara trovärdigast.
 
Den ”Håkan Mattsson i Torp”, som nämns i rättsfallet i Östbo dombok  8-10 juni 1696  § 116, är av allt att döma bonden med detta namn i Torp, Rydaholms socken, son till gästgivaren  där Mattes Månsson . Målet gällde en tvist om en åker i Hjortsjö i Rydaholms socken, som brukades under Knutsgården i Nederled, en gård som Håkan Mattsson köpt av sina brorsbarn (se Östbo dombok 1696 27 oktober nr 2; jämför om släkten Smolandi Upsalienses  nr 466 och Herdaminnena del 5 s. 284).
 
Samma år som Mattes Håkansson gifte sig med Kerstin Andersdotter meddelades vid Östbo sommarting (1661 11-13 juni) uppbud tredje gången för ”1/4 På Mattheses wegnar i Torpp”. Det är dock osäkert om detta inte i stället avser Torp i Rydaholms socken och Mattes Larsson. Notisen borde väl stått i Västra härads dombok om den avsett Mattes Håkanssons Torp?
 
Hur som helst dyker Mattes Håkansson och hans hustru upp på Torp i Tofteryd/Svenarum första gången i Mtl 1662, varför det i och för sig skulle passat bra med ett tredje uppbud 1661.
 
Slutligen, Mats. Din lokalisering av Härsskiöph och Sonarph är säkerligen riktig. När det gäller Koohult finns det ett geografiskt mera näraliggande alternativ i det nuvarande Kulhult i Byarums socken, inte långt från Stigamo, vilket vid denna tid ofta skrevs Kohult. Där finns enligt Mtl 1673 på ”Koohult” Söregård en ”Måns och h”.
 
Vänligen
Ingemar Wickström