NULL Skriv ut sidan - Jörlanda

Anbytarforum

Titel: Jörlanda
Skrivet av: Veronica Swanström skrivet 2016-01-23, 19:05
Hej,nu ska ni duktiga släktforskare här få något att bita i.  Hoppas på hjälp.
 
Jag har en ana, Frans Martin Andersson Hallén född 6/2 1844 i Örgryte av okända föräldrar ( detta enligt födelseboken, dock står det 1846 som födelseår i många andra längder vilket alltså är fel.)
 
Jag har mycket dokument om honom men saknar nästan allt innan 16 år ålder pga av hans okända föräldrar. Dock har han enligt egen utsago, i beskrivningen av sin levnadsutveckling på Malmö Centralfängelse DIIIC:12 1883-1885 Bild 110/sid 8, uppgett att han var till 14 års ålder utackorderad hos smeden Esbjörn Andersson i Gilltorp, Jörlanda socken.
Problemet är att jag inte har lyckats hitta någon Esbjörn Andersson i Gilltorp, Jörlanda. Har letat från födelseåret 1844 och en bra bit framåt.
 
Han har även uppgett i församlingsboken för Långholmens  centralfängelse AI 13 folio 279, fånge 66, där han också satt en del år att fadern var vaktmästaren Carl Andersson (död), modern okänd och att han var uppfostrad på kommunen till 15 år. Vilken kommun det rör sig om vet jag inte heller. Göteborg, Örgryte där han var född eller i Jörlanda där han var utackorderad??
 
Det tidigaste jag hittar är att han finns inflyttad som fosterson 1860 hos Anders Olsson i Haga i Solberga, Jörlanda Hfl AI:12 1855-1861 Bild 51 sid 89. Därefter har jag lyckats följa honom resten av hans liv och fram till hans död.
 
Men alla åren innan?? Ingenting! Någon som möjligtvis kan lyckas klura ut och kanske hitta denne smeden Esbjörn Andersson i Gilltorp, Jörlanda. Kan han ha någon koppling till den här vaktmästaren Carl Andersson som omnäms som fader i ovan nämnda hfl för Långholmens fängelse.
 
Hoppas på några nya tips och kanske en lösning.
 
MVH veronica