NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 augusti, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 augusti, 2012
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2012-08-06, 17:56
Hej Berit,
De källor jag själv kan svara för är födelseböckerna från 1700 och 1724. Min anfader Nils Swensson föddes 11/11 1700 som son till Swen Gunnarsson och Elisabeth Jönsdotter i Järneka. Min anmoder Ingeborg Nilsdotter föddes den 10/2 1724 som doter till Nils Gunnarsson och Anna Jönsdotter i Järneka.
Här handlar det tydlingen om två syskonpar som gift sig med ett annat syskonpar. Nils och Swen födda i Djursdala samt Anna(Annika) och Elisabeth från Södra Vi.
Efter ett datorhaveri för ett par år sedan saknar jag merparten av alla källhänvisningar. Det är bl a därför jag börjat efterlysa vissa uppgifter. Din uppsats i SoH har jag tyvärr aldrig sett. Men jag tror att - precis som du säger - uppgifter av det här slaget cirkulerar på nätet. Om uppgifterna kring Ingeborg Svensdotters eventuella tidigare äktenskap är felaktiga så ska jag genast radera dessa i mina anteckningar.
Jag är mer intresserad av om någon vet mer om Ingeborg Svensdotters eget ursprung. Var hon var född och vilka som var hennes föräldrar.
Beklagar om du känner dig trampad på tårna. Det var inte meningen. Har jag källor att ange, så brukar jag ange sådana.
Med vänlig hälsning/Paul