NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 maj, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 maj, 2010
Skrivet av: Hannelotte Kindlund skrivet 2010-02-17, 22:50
Per Hansson i Mostugan, Södra vi är gift med Ingeborg Jonsdotter f 1720 5/4 i Lindefall. De tycks inte ha gift sig i Södra Vi sn, men jag har inte heller hittat deras vigsel i angränsande socknar.  
 
De får två barn i Södra Vi, Maria 1751 och Kerstin 1754. Modern var således 31 år när Maria föddes, relativt sent för första barnet. Så jag kan tänka mig, att de bodde i en annan socken och flyttade till Södra Vi.  
 
Vid döttrarnas födsel finns faddrar framförallt från Lindefall, men även från Ramsdal och Ringhult.  
 
Ingeborg Jonsdotters föräldrar är Jon Persson och Anna Isaksdotter. Vid Ingeborgs födsel 1720 var följande faddrar: Per Larsson i Kvill , Sara Isaksdotter i Skärstad, Samuel Samuelsson, Jon Nilsson i Ring.., Marga Svensdotter, Sven Persson, Kerstin Persdottter.
 
Jon Persson i Lindefall föddes ca 1673 och dog 1758 4/6. Troligtvis var han son till Per Matsson i Lindefall, som nämns bl a i kyrkoräkenskaperna 1705. Mats NN i Lindefall återfinns i mantalslängderna 1666-1688.  
 
Finns någon information om, var Per Hansson kommer ifrån?  Och är anorna till Ingeborg Jonsdotter kända?
 
Mvh/
Hannelotte Kindlund