NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-08
Skrivet av: Kristina Matan skrivet 2005-09-10, 15:30
Hej Birger! Åter till Lindefall!
Tyvärr har jag inte hunnit hitta mer om Sven Persson (d 1738) i Lindefall än vad Berit Sjögren redan meddelat, men åtminstone lite om hustrun Marias bakgrund.
Av allt att döma är detta par verkligen föräldrar till både Jöns Staffanssons i Lindefall hustru Maria och hans bror Carl Staffanssons hustru Ingeborg Svensdotter, även om bouppteckningar saknas och födelseböckerna är bristfälliga.
Vid hösttinget 1768 (? 51) med Sevede häradsrätt kärade Carl Staffansson i Skäfshult till sin bror Jöns i Lindefall om parternas ömsesidiga rättighet till Skjäfshult och Lindefall och föreslog att de skulle byta gårdar med varandra. Det ville inte Jöns, som istället föreslog att han skulle köpa ut Carl ur gården.Vid sommartinget 1769 (? 16) inlämnas brödernas förening rörande wåra tilhopa ägande hemmansdelar i de båda byarna. Carl behåller sin brors arvslott i Skäfshult mot att Jöns får behålla min arfsrätt uti Lindefall mot 400 daler silvermynts betalning. De sista dalerna skulle betalas så snart Jöns Staffansson får tilträda den kiöpta delen uti Lindefall som dess swärfader Per Nilsson hittills innehaft och ännu brukar. Jöns skulle å sin sida lemna mina och min Broders Swärföräldrar skiäligt undantag af Lindefall i deras Lifstid. Per Nilsson och hustrun Maria Svensdotter avled båda år 1781.
 
Denna moder Maria Svensdotter (1700-1781) var bördig från Ramsefall, vilket framgår av domboken 1739 (VT ? 5), då hennes bror Jon Svensson i Ramsefall begär fasta på de andelar i Ramsefall han köpt av modern Ingrid Jonsdotter i Ramsefall, systern Kerstin Svensdotter och svågrarna Sven Persson i Lindefall, Jon Jonsson i Drögshult, Nils Bengtsson i Brobäcken och brodern Per Svensson i Hällefors.
Föräldrarna var Sven Persson (d 1736/1738) gift 1699-06-04 med Ingrid Jonsdotter (ca 1680-1757)i Ramsefall. Deras dotter Maria döptes 1700-05-13. Hoppas detta blir en hjälp på vägen.
Den Sven Jonsson (ca 1715-1793, vigd 1736) som också bodde i Lindefall torde dessutom vara för ung för att vara far till din anmoder.
MVH Kristina