NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-16
Skrivet av: Neta Hedberg skrivet 2005-02-16, 08:15
Hej Björn
Jag begärde läshjälp på Janowskis dödsnotis för ett tag sedan här på anbytarforum. Klicka här för att komma till den sidan. (http://aforum.genealogi.se/discus/messages/29510/61109.html?1097412374 TARGET=_blank)
 
För några veckor sedan fick jag en del material av Sture Norl?n i Unnaryd, bl.a. en kopia av en artikel Smärre personhistoriska notiser skriven av Gunnar Gadolin och utgiven i en skrift av Unnaryds hembygdsförening. Så här skriver Gadolin:
 
”I mönstringsrullor från början av 1700-talet påträffas som tjänstgörande för rotar i S. Unnaryd ett par soldater, som genom osvenska namn väcker nyfikenhet. Vid efterforskningar visar det sig också att det gäller knektar som icke hade svenskt ursprung. Hur ha då dessa kommit att hamna i småländska nejder? Troligen därför att det vid denna tid icke var ovanligt med värvade soldater som fyllde luckor i de svenska regementena. Polacker och tyskar övervägde tydligen och i Pommern kunde rekrytering ske inom den egna besittningen.”
 
Längre fram i artikeln skriver Gadolin om Janovski:
”I Hults soldattorp Hultatorpet inflyttade 1722 soldaten Mathes Janofskel med hustru och en dotter. Hans namn skrev ibland Janovski. Varifrån han kom är nu ovisst men i mönstringsrulla 1728 angives han vara polack och 41 år gammal, alltså född troligen senast 1687. Kyrkoböckerna vill göra honom till tysk. Hustrun Kierstin Andersdotter var född 1685. I Hultatorpet föddes deras fyra söner under åren 1723-1729. Janofskel erhöll avsked efter generalmönstringen 1739 och hade då 33 tjänsteår, alltså hade han 16 tjänsteår innan han antogs för roten nr 94. Från 1 juli 1746 erhöll han dubbelt underhåll.
 
Efter avskedet måste familjen lämna Hultatorpet, ty där skulle ju efterträdaren i tjänsten flytta in. Det blev först Åkers torp, sedan V. Rangelsbo knektatorp och sist Gatestugan i kyrkbyn som blev bostad för den nu grånade karolinen. Gatestugan tycks f.ö. vid denna tid ha utgjort bostad för gamla och orkeslösa och omsättningen av inneboende var stor.
 
Pastors anteckning i sin helhet i S. Unnaryds begravningsbok för 1753 får utgöra avslutning på dessa data: Den 17 juni begrovs avskedade soldaten Matthes Janovski, lades vid W. Kyrkiomuren litet söder om Färdaportarna. Soldaten var tysk, född i Berlin. Lärt att spinna fin tråd och sticka strumpor, men kunde intet annat arbete göra.”
 
Janovskis dotter hette Maria. Sedan föddes tvillingarna Anders och Christroffer 1723-03-22. Anders dog 1725 och 1729 föddes nästa Anders. Den fjärde sonen som nämns i artikeln ovan har jag (ännu) inte hittat.  
 
Jag vet inte om detta hjälper dig, jag har även, tack var Sture Norl?n, en del ättlingar till Christoffer och Anders Matsson. Hör av dig om du är intresserad av dessa.
 
Hälsningar Neta Hedberg