NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-16
Skrivet av: Neta Hedberg skrivet 2004-07-09, 22:49
Jag har i min ägo några handskrivna noteringar om mina anfäder som jag fått av en släkting. Enligt dessa hette min mmfmmf Anders Hof och var soldat i S Unnaryd. Enl. anteckningarna föddes han 1780-08-22 på soldattorpen Hovgård, 2dra roten. Han gifte sig 1801-12-26 med Beata Hansdotter (verifierat i vigselregister för S Unnaryd) och paret fick tre döttrar:  
1. Helena, född dec 1802 försvunnen den 11 januari 1803, bara 12 dagar gammal
2. Helena, min mmfmm, född 1803
3. Johanna, född 1805.
 
I noteringarna anges att Anders Hofs far också var soldat och hette Arvid Glader. Inga data om honom är angivna, förutom att hans fru hette Marta Svensdotter. (Namnet Marta skulle också kunna vara Maria)
 
Jag har läst en del protokoll från sockenstämmorna i Unnaryd och där nämns denne Arvid Glader (eller Glad) några gånger. Bl.a. har han en son, Johan, som är frisk och tämligen stark, men fåkunnig och stammande (Protokoll från sockenstämma S Unnaryd 1813-12-12, ? 7) och som han inte längre kan försörja.  
 
Är det någon som har några uppgifter om Anders Hof och Arvid Glader och deras familjer? Kanske någon kan tipsa mig om var det går att få fler uppgifter om dem?
 
Somriga hälningar
/Neta Hedberg