NULL Skriv ut sidan - Södra Sandsjö

Anbytarforum

Titel: Södra Sandsjö
Skrivet av: Michael Erenius skrivet 2015-10-30, 18:36
Hej!
 
Angående den Margareta Danielsdotter i mitt ovan gjorda inlägg 26 oktober har jag kunnat fastställa att det med allra största sannolikhet är den Margareta Danielsdotter som föds den16/3 1727 i Skogsrydstorp i Linneryd.  
Margareta gifter sig som ovan nämnts med Daniel Torsson 17/2 1745. Av lagfarter kan man sedan följa henne och Daniel från Skogsrydstorp till Ljuder och slutligen till Holmahult i Södra Sandsjö:  
 
1. Lagfart 1747 Skogsrydstorp, Linneryd: 1/8 för Nils Svensson och Märta Jakobsdr i Vida, tillbytt sig 2/11 1745 av Daniel Torsson och Märta Danielsdr, mot 3/16 Vida Baggeg och gav 20 dr smt i mellangift.
 
2. Lagfart 1748 Vida, Ljuder socken: 3/16 Baggag för Daniel Torsson i Skogsryd, tillbytt 2/11 1745 av Nils Svensson i Vida, emot 1/8 Skogsrydstorp, varjämte Nils skulle ge 20 dr smt i mellangift.  
 
3. Lagfart 1759 Holmahult, Södra Sandsjö: 1/8 Ögd Vadst: fr. sk. för Peter Månsson och Maria Mattisdr köpt 3/4 1758 av Daniel Torsson och Margareta Danielsdr för 260 dr smt.  
 
Jag drar slutsatsen att Daniel Torsson dör någon gång mellan 1759 och 1760 (kyrkbokföring saknas här) då en änka Margareta Danielsdotter gifter sig med Peter Jönsson 25 mars 1761 i Holmahult. Kan ej hitta en rivaliserande Margareta vilket gör att jag sluter mig till att det är en  och samma person.  
 
Då jag inte kan finna någon annan koppling mellan Måns Danielsson och Margareta som kan förklara varför hon är fadder håller jag det som  troligt att de faktiskt är syskon och att Måns i Strömmamåla är densamme som föds i Skogsrydstorp i Linneryd 28/5 1736. Om någon skulle ha andra uppgifter så är jag tacksam för att ta del av dem.
 
Den Elisabet Danielsdotter som också var fadder och kom från Holmahult är ej släkt (åtminstone ej på nära håll) med Måns eller Margareta utan var dotter till Daniel Larsson och Karin Gummesdotter i Holmahult.
 
Jag kan dock ej hitta var och när Margareta Danielsdotter dör (eller hennes andra make Peter Jönsson). Är det någon som vet så är jag tacksam för all hjälp jag kan få!
 
Med vänlig hälsing
 
Michael Erenius