NULL Skriv ut sidan - Södra Sandsjö

Anbytarforum

Titel: Södra Sandsjö
Skrivet av: Michael Erenius skrivet 2015-10-26, 22:25
Hej Eva Dalin och andra kunniga i Södra Sandsjö!
 
Jag fick god hjälp av dig Eva i våran meddelandeväxling den 22-23 september (se ovan) avseende Elin Carlsdotter och Måns Danielsson. Elin Carlsdotters familj har jag nu kunnat följa med hjälp av kyrkböcker och KGF:s databas i ytterligare ett par generationer.
 
Svårare har det varit med denne Måns Danielsson. Eva pekade mig i riktning mot en Måns Danielsson född 25/8 1736 i Linneryd samt en eventuell koppling via att denne Måns syster Margareta kan ha varit samma Margareta Danielsdotter som var dopvittne vid Måns och Elins dotter Märtas dop 1762.  
 
Jag har dock haft svårt att få ihop denne Måns född i Skogsryds torp i Linneryd med Måns gift med Elin i Strömmamåla.
Enligt hfl 1803-1809 i S.Sandsjö är Måns i Strömmamåla född 27/1 1736 och Måns i Linneryd 25/8 1736 - visst kan det ha blivit fel i kyrkböckerna över datumet! Margareta i Linneryd gifter sig med en Daniel Torsson i Blötvik - men någon koppling utöver namnet i dopnotisen kan jag inte hitta.
 
Finns det någon Måns född 27/1 1736 som ej finns i KGF:s databas? I noteringen ovanför vigselnotisen för Måns Danielsson och Elin Carlsdotter (Södra Sandsjö 1732-1776 C:1 bild 196 sida 363) gifter sig en Margareta Danielsdotter med en Peter Jönsson i Holmshult (?). Kan detta vara den Margareta som nämns i dopnotisen för  Märta (bild 127 sidan 225)för om jag läser dopnotisen rätt så står det ibm vad gäller orten och då bör det vara ibm för Holmshult(?) som den precis tidigare nämnde faddern kom ifrån. Kan det vara samma Margaretor? Jag tror det tår enk (änka) före Margereta i vigelnotisen (Södra Sandsjö 1732-1776 C:1 bild 196 sida 363).  
Det som förvirrar det ytterligare är att det finns en Elisabet Danielsdotter, piga, som är dopvittne vid Måns och Elins dotter Märtas dop 1762 och hon verkar också komma från Holmshult. Är hon släkt med denna Margareta? Är hon också släkt med Måns? Någon Elisabet hittar jag inte i Linnerydsfamiljen (som barn till Daniel Danielsson och Elin Månsdotter)
Hoppas någon kan hjälp mig att reda ut några av frågetecknen eller kan leda mig vidare vart jag ska leta!
Tacksam för all hjälp!
Med vänlig hälsning
Michael Erenius