NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-04-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-04-17
Skrivet av: Carina Nilsson (Eken) skrivet 2001-01-28, 22:29
Hej Ulla!
Ursäkta det dröjde, jag fick leta material om Carl Magnus Sandgren.För 5 år sedan fick jag ett lång släkting till honom.Och andra återkommer jag senare med.
Från Håkan Svensson i Kalmar fick jag:
(Utdrag ur Konga häradsrätt Dombok Hösttinget 1752.Mål nummer 3).
Den 13 oktober fortfors med tinget fänriken välborne h(err) Mårten Gustaf Ehrenborg framkom för rätten och tillkännagav att han på fältbelsbostället Totamåla uti Långasjö socken något efter sistlidna julhelg häfdet med barn rådt sin tjänstepiga Catarina Ideqvist,varefter hon ett piltebarn i förlidna vecka framfött som lever,underkastandes sig för slikt lägersmålsbrott,den plikt som lag förmår,och adelstämd Catarina Ideqvist,uti en i vittnens närvaro författad och til rätten ingiven skrift daterad den 8 sistlidna oktober brottet över ingår,samt förmäler sig med fänriken överenskommit om barnuppfostringen,så att i den omständigheten intet påstående göres.Ty ock som ingendera tillförne för lägersmål pliktat hava,sakfällas fänriken Ehrenborg för lägersmål med sin tjänstepiga i stöd till 53 kapitlet och 4§(svårtytt ord)till 20 DSmt böter och Catarina Ideqvist(svårtytt ord)1§ i bemelta kapitel till 5DSmt böter varjämte de till Långasjö kyrka erlägga han 4 och hon 20 DSmt,samt därstädes undergå enkild skrift och af låfning,å så sätt som kungliga förordningen av den 18 november 1741 innehåller och låter Häradsrätten vid den dememellan träffade överenskommelsen om barnuppfostran bero
 
Peter är född 17/7 1776 i Pieboda d.7/1 1854 i Gyllsboda,Örkenhed sn ,Skåne.Ja det stämmer att Berta Håkansdotter är Peters mor.
 
Min fråga till dej, vet du vad för smed arbetade Carl Magnus och Peter Sandgren?
 
Mvh Carina Nilsson