NULL Skriv ut sidan - Södra Ljunga

Anbytarforum

Titel: Södra Ljunga
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2013-12-26, 18:23
Bouppteckningen efter Olof Arvidsson i Tofta norregård, Ljungby sn år 1840 är intressant med tanke på vad som framkommit ovan. Ingressen lyder så här:
 
År 1840 Dän 9 Mars Instälte Sig undertiknade
uptiknings och wärderingsmän uti Tofta
Norregård Enlikt Derom giord Begiäran för
at förräta Bouptikning Efter afledna undan-
tags mannen olof arvidsson, som afled Den 2de
Dänes, och Efter Sig lämnat, Som arwingar
En Syster Brita arwidsDoter, gift mäd
Börie Jönsson På hyttet i Wäsbo härad, hwilka
afstodo Sin arfsRät, til Sin Son Soldaten gust-
staf Filix i Läsaryd, hwilken nu upgifwer
Egendomen uptikningen företogs i följande
ordning
[källa: Sunnerbo häradsrätt FII:37 sidan 1335 - Olof Arvidssons bouppteckning 1840;
Sunnerbo häradsrätt FII:37 (1840-1841) Bild 671 / sid 1335 (AID: v76242.b671.s1335, NAD: SE/VALA/01582)]
 
Vi vet att Arvid Olofsson hade fler barn i sitt andra äktenskap som levde på 1780-talet. Det kan tänkas att arvingen Britta Arvidsdotter och hennes son Gustaf Felix (f 1796) helt sonika undanlät att tala om att det fanns fler arvsberättigade. Ett annat alternativ är att de syskon som nämnts ovan alla var avlidna utan arvingar och att de Arvidsdöttrar jag mfl letar efter inte har med denna familj att göra. Dock tror jag att alternativ ett är mest troligt.  
 
Pigan Martha Arvidsdotter bor 1790 i Mjäryd Jacobsgård hos inhyseparet Isack Jönsson ohh Kerstin Alexandersdotter. Detta bör vara dotterdottern M.A. (f 1772). I bouppteckningen efter Kerstin Alexandersdotter (död 26/12 1793) som är daterad 26 mars 1794 nämns hennes barn Johan, Jöns och Elin - alla myndiga, vilket tyder på att Elin Jonsdotter detta år är änka och Arvid Olofsson således avlidit.  
I Södra Ljunga dödlängd 1795 nämns Enkan Elin Jonsdr från Bäcks torp  vilken avled av vattusot 7 maj detta år. Hennes föregivna ålder var 44 år, 7 månader och 22 dagar. I husförhörslängden vet vi att Elin Jonsdotter fått det felaktiga födelseåret 1750 ! Märk att Bäck ligger i Kånna och inte i Södra Ljunga socken, varför det måste ha funnits starka skäl, såsom släktgrav/familjeanknytningar, till att hon begravdes i Södra Ljunga.
När den av mig eftersökta Marta Arvidsdotter (f 1772) vigdes 1799 20/4 i Kånna så anges hon vara kommen ifrån just Bäcks torp (se Kånna C:1 s 147).