NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 mars, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 mars, 2014
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2014-01-02, 19:14
Hej Katarina!
 
Trots idoga försök att finna hans dödsår har jag hittills inte lyckats. Mitt hopp står nu till domböckerna för Norra Vedbo härad, som jag ännu inte hunnit gå igenom. Men några kompletterande uppgifter kan kanske vara av intresse.  
 
Han var son till Sven Persson och Karin Persdotter, som på 1670-talet bodde i Ängarydsstugan och där fick minst tre barn. Även Nils Svensson bör ha fötts där, möjligen omkring 1675 eller runt 1680, men har inte kunnat återfinnas i födelseboken.
 
Senast 1684 flyttade familjen till Bredkärr där ytterligare två barn föddes, den yngsta dottern Maria 1688.
 
Vid vintertinget 21/1 1689 utsågs Sven Persson till förmyndare för sin avlidne bror Gabriels omyndiga barn i Jordfälle, Rinna socken.
 
Nils Svenssons föräldrar nämns vid sina fulla namn i Säby katekisationslängd 1696-1697  
[VALA, Linköpings Domkapitels handlingar E V:1], och där nämns även Nils Svensson och systern Sara.  
 
Kort därefter, senast år 1700, flyttade Sven Persson och Karin Persdotter till Hårkrankeryd. Sven Persson dog troligen under pestepidemin i Säby 1710/11, möjligen också hans hustru. Hon nämns i alla händelser inte efter 1710 då hon och sonen Per, född omkring 1683, var invecklade i en tvist om markanvändning [Göta hovrätt, N Vedbo domb EVII AABA:307, 1710 ST 7/6 § 28].
 
Tydligen hade någon av föräldrarna ärvt jord i Hårkrankeryd, för vid sommartinget 1711 lästes en förordning, daterad 20/9 1700, av framlidne Sven Persson upp, som gav sonen Nils i Bredkärr rätten till ¼ av halva Hårkrankeryd. Dessutom hade han rätt att lösa den andra fjärdingen i gården från sina syskon för en fastställd summa pengar.
 
Nils kom inte att utnyttja denna rätt vid denna tid. Han var ju sedan 1704 gift med Katarina Månsdotter Kling och bodde som nämndeman i Gunnarstorp. Där blev han kvar till 1727 (mtl 1728). Men från 1728 (mtl 1729) är han skriven i Hårkrankeryd - utan hustrun. Hon nämns för övrigt inte alls i mtl i Gunnarstorp efter 1722. I mtl 1730 i Hårkrankeryd kommer förklaringen. I marginalen står att hustrun är gammal och bräcklig. Hon var enligt åldersuppgiften i dödboken omkring tio år äldre än Nils Svensson och skrevs kanske inte in i mantalslängden eftersom hon av åldersskäl inte behövde betala skatt längre. Detta motsägs dock av att hon från mantalslängden 1732 åter förs in i längden (men med marginalanteckningen kvar). Ännu 1737 är Nils Svensson skriven för sin gårdsdel i Hårkrankeryd. Men 1738 är han borta och i stället är det hustrun Katarina som skrivs för gården! Möjligen beror detta på att Nils dött, men han återfinns inte i dödboken i så fall. Åtminstone inte så vitt jag kunnat se.
Från mtl 1739 är det i stället Nils brorson Per Abrahamsson och hans hustru som skattar för gårdsdelen. Åtminstone hustrun flyttade ju senare till Tismetorp där hon dog 1746 hos en av sina döttrar från ett tidigare äktenskap.
 
Nils Svensson fick såvitt jag funnit sex barn med tre olika kvinnor under sitt liv. Först tvillingarna Isak och Jakob 1702, som han fick utom äktenskapet med trumslagarhustrun i Bredkärr. Sedan ett tvillingpar till med hustrun Katarina, Abraham och Israel 1705. De dog båda späda. I äktenskapet fick han ytterligare en son Henrik, som jag tappat bort, men jag har en idé om vart han tog vägen.
 
Slutligen fick Nils Svensson 1736 dottern Sara utom äktenskapet. Hennes mor var Anna Andersdotter som tjänat som piga i Hårkrankeryd hos sin mormors bror Nils Svensson! Som tack fick hon alltså föda hans barn, och drygt ett år senare lämnade hon Säby för att flytta till Åsbo.  
 
Jag har ingen kunskap om några barnbarn till Nils Svensson och är därför mycket nyfiken på varför du är intresserad av honom. Hade han kanske några barnbarn i alla fall?
 
Mvh/