NULL Skriv ut sidan - Håby

Anbytarforum

Titel: Håby
Skrivet av: Veronica Kronhamn skrivet 2014-01-11, 15:15
Engelbrekt o Engelbrektsson i Håby
 
Jag undrar om någon grävt djupt bland Engelbrektarna i Håby och Foss. För tillfället har jag hemma Hans Karlssons böcker om Foss o Håby.
Ett fantastiskt arbete. MEN jag får inte ihop uppgifterna om Hans Engelbrektsson resp Engelbrekt Hansson, ej fadern till Hans.  
 
Hans E. född ung 1671 i Laet u Dale i Håby. Han gifter sig 1700 med Anna Hansdotter från Knarrevik. Första barnet Mari föds i Laet 1700.
sedan föds Per i Kasen, Foss. Därefter kommer min mans anfader Sören född i Smedberg, Foss liksom Jon född 1716. Vad gäller uppgifterna i boken om Foss så finns där ytterligare tre barn födda i Laet OLof 1702, Maren 1705 och Ingeborg född 1714. Dessa tre barns föräldrar är enligt kyrkoboken Engelbrekt Hansson och Kirsti Olofsdotter.
 
När man tittar i Håbyboken under Dale på sid 13, så finns Hans E och Anna H med. Att Hans skulle vara omgift med Kirsti Olsdotter låter inte riktigt. På samma sida , kolumnen till höger lite längre ned finns en Ingewalt Hansson och Kirsti Olufsdotter. Detta bör väl också vara ovan nämnda Engelbrekt Hansson. Gäller även sid 12, högra kolumnen.  
 
Jag har inte funnit varifrån Kirsti Olufsdotter kommer.
När Hans Engelbrektssons första barn döps 1700 så är Kerstin Olufsdotter i Laet dopvittne.
När Engelbrekt Hanssons första barn döps 1702 så är Anna Hansdotter på Laet dopvittne.
 
Min fråga är: vem är denne Engelbrekt Hansson? Kan han möjligen vara en bror till Anna Hansdotter från Knarrevik???  
 
Hälsningar
Veronica