NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 januari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 januari, 2012
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2011-03-28, 11:18
Hej Kristian,
 
Katarina Jonsdotter föddes verkligen i Källeryd i Säby, men inte 1744/45 utan 8/6 1742. Och hon finns i födelseboken detta datum, men kallas där Karin! Katarina, Kajsa och Karin är alltså samma namn och det är mycket vanligt att samma person nämns under olika namnformer vid denna tid. Det fanns ju inget som hette rättstavning och varianterna på namnet Katarina omfattar därför också former som Caisa, Catharina, Carin, Katrina, OSV, OSV, OSV.
 
Katarina Jonsdotter föddes som yngsta dotter till Jon Jonsson i Källeryd och hans hustru Marit (dvs Margareta eller Greta) Bengtsdotter. Jon var också född i Källeryd 17/8 1690 och dog där 1743 bg 25/9. När makarna gifte sig 6/6 1725 i Trehörna sägs Marit Bengtsdotter komma från Skruvhult. Hon skulle kunna vara den Marit Bengtsdotter som föddes i Skruvhult 31/7 1706, dotter till Bengt Månsson och Karin Jonsdotter. Men det återstår att bevisa. Jag har inte funnit hennes dödsnotis.
Eftersom Jon Jonsson dog redan 1743, när dottern Katarina bara var ett år gammal, är det inte omöjligt att modern gifte om sig. Men det återstår också att upptäcka.
 
Katarina Jonsdotter hade fem syskon, varav minst två dog unga. Äldste sonen Per Jonsson (1726-1804) är den ende, förutom Katarina, som jag lyckats följa genom livet. Liksom sin yngsta syster flyttade han till Torpa och dog där i Perstorp, Ramfall, 8/5 1804.
 
Du hade inte funnit Katarina och hennes familj i Rya efter ca 1805. Det beror alltså på att de flyttat till Äng i Torpa senast 1809 men troligen något tidigare. Katarina Jonsdotter dog där 11/1 1812, medan hennes andra make Jöns Jönsson, som var född 9/3 1757 i Falla, Säby, levde till den 20/4 1831.  
 
Om Katarina Jonsdotter eller hennes andra make Jöns Jönsson hade någon släktkoppling till Anders Ramstedt har jag inte lyckats reda ut. Anders Ramstedt var ryttare för No 41 Ramsmålen av Vifolka kompani 1776-1800, då han transporterades (förflyttades) till No 36 Höglycke vid samma kompani. Han ska ha varit född 1761 i Norra Vi men är inte återfunnen i födelseboken. Troligen är födelseuppgiften felaktig, eftersom armén knappast anställde 15-åriga ryttare! Hans hustru Kerstin Nilsdotter föddes 1757 dp 23/10 i Rödje södergård, Torpa.
 
Alla uppgifter ovan är hämtade ur kyrkböckerna i resp. socken, med undantag för uppgifterna om Anders Ramstedt, som jag tackar Olov Mattsson i Österbymo för. Kontrollera gärna själv så kanske du kan hitta ytterligare pusselbitar.
 
Mvh/