NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 maj, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 maj, 2010
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2010-04-30, 13:37
Hej Peter,
 
Jag är inte helt säker med tror inte att Maria, Sven och Johan är släkt med varandra, i varje fall inte som syskon.
 
Johan Jönsson är troligen identisk med den Johan Jonsson som föddes i Puttemålen, Adelöv, den 6 december 1708. Födelseboken nämner inte föräldrarna och jag har själv inte forskat i Adelöv så att jag har uppgifter om vilka som bodde Puttemålen omkring 1710.
 
Det föddes en Sven Jönsson i Vätinge 5/7 1721, son till Jöns Jönsson och Sigrid Nilsdotter, men det kan inte vara den man som är inskriven i Säby AI:2. Sven Jönsson född 1721 gifte sig nämligen 1747 i Frinnaryd med Ingrid Zackrisdotter, och dog troligen i Tapparp, Frinnaryd 21/4 1759, alltså tio år innan Säbys husförhörslängd började föras. Båda hans föräldrar dog också i Tapparp, Frinnaryd, dit de flyttade redan 1728.
Jag tror istället att den man du söker är identisk med den Sven Jonsson som föddes som tvilling i Vätinge södergård den 30/1 1718. Han var i så fall son till Jonas Eriksson som enligt mtl 1716 flyttade till gården efter Måns Andersson som lämnade Vätinge för Ingefredarp. Jonas Eriksson skulle kunna vara släkt (bror?) till Ingemo Eriksdotter, gift med den andra bonden på södergården Hans Markusson, med kopplingar till Linderås.
Jonas (utan patronymikon) fick en son Måns 15/8 1716 i Vätinge södergård. När Sven och hans tvillingbror Nils föds 30/1 1718 står Erik Jonsson skriven som far till dem. Men detta är uppenbarligen en felskrivning, för ovanför namnet har prästen Botvid Livin skrivit en tvåa över Erik och en etta över Jonsson, troligen för att markera att faderns namn var Jonas Eriksson.
Ingenstans har jag hittills funnit namnet på Jonas Erikssons hustru. Inte heller har jag funnit deras dödsnotiser.
 
Maria Jönsdotter föddes 11/7 1720 i Vätinge Krongård och var dotter till Jöns Johansson och Anna Månsdotter. Jöns är skriven för Krongården enligt mtl 1716 och fick också en son Måns Jönsson där den 8/2 1716. Att Maria var dotter till detta par understryks av att båda föräldrarna då de avled, Jöns 1759 och Anna 1760, bodde i Vätinge norrgård, hos dottren Maria.
 
Mina slutsatser grundar sig på uppgifter ur Säbys kyrkböcker och mantalslängder. Men som du ser av mitt resonamang ovan är allt inte bevisat utan i vissa fall kvalificerade gissningar. Vad tycker du om dem?
 
Mvh/