NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 maj, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 maj, 2010
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2010-01-04, 14:55
Hej Arne,
 
Det var inga enkla frågor du ställde :o) Men jag ska försöka reda ut hur det ligger till, så långt det nu går.  
 
Vi börjar med Katarina Erlandsdotter från Bredstorp. Det enda som är säkert med henne är att hon var dotter till Erland Andersson och Elisabet Persdotter, och att hon föddes den 2/5 1788. Men jag kan inte säga om hon är den som gifte sig 26/12 1810 med Peter Andersson och flyttade till Långliden i Ekeby, eller om det är hennes syster Stina Erlandsdotter, född 13/4 1785 som blev Peter Anderssons hustru.
 
Saken är den att jag inte lyckats följa någon av systrarna under de kritiska åren mellan 1803 och 1810 då giftemålet ägde rum. I hfl 1803-1808, Säby AI:5ab, maskinpagina 244, finns alla sex barnen till Erland och Elisbet fortfarande skrivna i Bredstorp. Men både Stina och Katarina är skrukna. För Katarina finns anteckningen att hon någon gång under perioden flyttat till Linderås. För Stina finns ingen notering om vart hon tagit vägen.
I följande hfl 1812-1816 AI:6b, pag 168, finns varken Katarina eller Stina skrivna i Bredstorp. En av dem har ju gift sig med Peter Andersson under mellantiden då det saknas hfl i Säby, men var är den andra? Först då vi lyckas hitta det andra syskonet, Stina eller Katarina, som INTE var gift med Peter Andersson, kan man säkert slå fast om det verkligen är en omdöpt Stina som är Peter Anderssons hustru, eller om det är Katarina som fått ny födelsedag.
Jag kan dock konstatera att när modern Elisabet Persdotter dör 21/1 1838 i Långliden, Ekeby, står det i dödboken att hon efterlämnar en son och fyra döttrar. En dotter måste alltså ha dött före henne. Hittar vi denna dotter kan vi också helt säkert säga vem Peter Andersson var gift med.
 
Det är enklare att fastslå att Erland Anderssons mor Kerstin Jonsdotter verkligen var dotter till Jonas Lind och Karin Persdotter. Men båda de datum du uppger för hennes födelse är felaktiga. Hon föddes den 22 DECEMBER 1727, inte 22 oktober som du sett i Disbyt. Eller är det kanske en felskrivning från din sida?
 
Anledningen till att jag är så säker på att hon är Jonas Linds dotter är att det i flera hfl uppges att hon föddes i Röamålen även om året varierar. Hon kom också från Röamålen då hon gifte sig och bodde själv där som gift, med undantag för ett tiotal på 1760- och 1770-talet år då hon och maken bodde i Restad och möjligen även i Rödje i Torpa socken. I Röamålen föddes under de aktuella åren på 1720-talet bara en enda flicka med namnet Kerstin Jonsdotter, och det var Jonas Linds dotter!
 
Jonas Lind uppges vara skräddare vid Gransbo då han 1719 gifte sig med Karin Persdotter från Mada. Han dog redan 1733 och änkan gifte då om sig med änklingen Anders Jönsson, som flyttade till Röamålen och bodde där till sin död 1749.
 
Den Kerstin Jonsdotter du hittat född i Önnarp 11/3 1729 kan uteslutas som hustru till Anders Erlandsson och mor till Erland Andersson. Denna Kerstin har jag nämligen koll på, eftersom hon var syster till min egen ana Maria Jonsdotter. Kerstin från Önnarp blev f.ö. gift med soldaten för Hubbarp i Säby Jonas Persson Dahlgren och avled 1773 i Brunsmåla backstuga där hon bodde tillsammans med sin mor Karin Jonsdotter, som också dog i backstugan samma år (1773).
 
Alla uppgifter ovan är hämtade ur Säbys kyrkböcker och bör naturligtvis kontrolleras där.
 
Mvh/