NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-28
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2006-04-22, 19:11
Hej Håkan Andersson
 
Jag har inget svar på din fråga om den kvinna som dog 1865 i Rinna är rätt person. Däremot kan jag berätta att det finns en Anna (Stina) Johansdotter född i Säby den 3 januari 1787, närmare bestämt i Jakobsberg på Gransbo ägor. Hennes familj bestod av far, mor och två systrar, varav Anna Stina var yngst. Fadern Johannes Jonsson var dräng i Stora Kungshult då han gifte sig med Ingrid Jonsdotter fån Norra Hylte. De blev brukare i Käringeberg och bodde sedan några år i Jakobsberg på Gransbo ägor innan de 1790 flyttade till Torpa socken och Karlstorp på Hovetorps ägor. 1800 flyttade de vidare till Farsbo södergård i Torpa där de sedan bodde. I sammandrag ser familjen ut så här (uppgifterna är hämtade ur kyrkböckerna i resp. socken om inget annat sägs):
 
Johannes Jonsson, f 29/6 1753 i Fetås, Säby, död 8/10 1804 i Farsbo sg, Torpa
gift 30/12 1781 med
Ingrid Jonsdotter, f 23/6 1748 i Norra Hylte, Säby, död 17/4 1815 i Farsbo sg, Torpa
barn:
Helena Johansdotter, f 19/6 1782 i Käringeberg, Säby
 gift 7/4 1806 i Torpa med Petter Samuelsson, f 177(9) i Marbäck (hfl i Torpa)
 bosatta i Farsbo, Torpa
Anna Stina Johansdotter, f 3/1 1787 i Jakobsberg, Gransbo, död 23/2 1865 i Rinna (hfl)
 gift 1o 27/9 1810 i Ekeby med Johannes Hagberg (1777-1814)
 gift 2o i Rinna med Gustaf Tor
 gift 3o i Rinna med Daniel Andersson
 
Uppgifterna om Anna Stina Johansdotters död och två senare vigslar är dina. Jag har inte forskat själv i Rinna. Har du möjligen datumen för vigslarna och uppgifter om de båda senare äkta männen?
 
Nu återstår bara att bevisa att Anna Stina från Jakobsberg verkligen var din Anna Johansdotter. Det kanske kan ske genom att du tittar på dopvittnena då systrarnas barn föddes. Finns t.ex. Lena eller hennes make som vittne vid Carl Johans eller Anna Catrinas dop i Ekeby 1812 eller 1814 är det ju ett starkt indicium på släktskap. Likaså om Anna förekommen som vittne vid något barndop i Farsbo i Torpa då Lenas barn döptes. Tyvärr måste jag överlåta den kollen till dig, eftersom jag inte har möjlighet själv. Men om du kommer fram till att släktskapen stämmer har jag fler uppgifter om Johannes Jonsson och Ingrid Jonsdotter släkter.
 
Mvh/
Hans