NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-28
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2006-04-10, 02:06
Hej Thomas
 
Per Karlssons föräldrar bör ha varit korpralen Karl Nilsson Kiellman och Anna Jonsdotter. Detta par gifte sig 4/10 1717 i Säby och fick sju barn varav åtminstone tre dog i späd ålder.
 
Om deras bakgrund vet jag ingenting mer än att Karl Nilsson enligt åu i dödboken i Säby då han dog den 26/3 1738 skall ha varit född ca 1696 [enl. GMR i Småland”]. Han var först soldat för rote nr 102 Källeryd, Säby, men befordrades ca 1724 till korpral och transporterades till nr 93 Tokarp som var korpralsboställe.
 
Per Karlsson och Anna Simonsdotter gifte sig i Säby 26/12 1748, men jag har inte funnit några barn till dem i födda i Säby. Du sade att han dog i Linderås. Har du närmare uppgifter om när och var, och var han var soldat?
 
Om dina uppgifter om Anna Simonsdotter stämmer så var hon dotter till Simon Larsson och Sara Zackrisdotter och föddes i Hestra, Torpa. Föräldrarna gifte sig 13/2 1726 i Torpa flyttade senare till Ljusnamålen, Näs, Torpa. Efter 1732 har jag inga säkra uppgifter om denna familj, eller om Anna Simonsdotter, förrän hon gifte sig i Säby. Har du uppgifter om hennes död?
Mvh/
Hans