NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-23
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2004-12-19, 22:57
Att en Håkan Persson skulle vara inblandad i Tostås på 1650-, 60 och 70-talen kan vi nog utesluta.
I alla födelsenotiserna för de sex äldsta av Håkans barn i Tostås (1655-1667) skrivs Håkans fulla namn ut. Och det är Håkan Börjesson. Då det gäller de fem yngsta barnen (1669-1677) kallas fadern enbart Håkan i Tostås. Men barnens namn och dopvittnen gör det osannolikt att det handlar om någon annan Håkan än tidigare.
 
Om Per Andersson  har jag inga nya uppgifter att komma med.  
 
Då det gäller ett ev. gifte för Håkan Börjesson år 1656 så kan jag inte hitta någon sådan notis. Jag har funnit tre stycken Håkan som gifte sig detta år:
 
Vigda 1656
den ?? Feb. Hakan Hendrichsson i Fröafall Enk. och h Ingebor Jonsd.
den 13 April Håkon Jonsson i Åby och h Anna Håkansd.
den 12 oct Håkan Larsson och Kierstin Kalsdotter i Galtåås
 
De två förstnämnda har jag funnit på de orter som nämns i vigselnotiserna. Det tredje paret har jag inte säkert hittat i Säby efter vigseln.
 
Och slutligen så har du alldeles rätt om Ingrid Persdotter. På mina gamla papperskopior av vigselboken läste jag först Segrid. Men efter en förnyad studie ser jag att det är Ingrid Persdotter det står. Det bör betyda att hon är identisk med den I.P. som föddes i Högstorp 1637 dp 23/4, och som dog i Boda 1686 bg 2/5.