NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-23
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2004-12-18, 22:45
Tack för påpekandet Peter. Jag hade inte klart för mig vilket år domboksnotisen gällde, men var det 1658 kan knappast Brita Persdotter vara den åsyftade hustrun. Eller?
 
Vid genomgången av alla Håkans barn kan jag inte hitta någon med namnet Kerstin. Istället heter de:
Brita Håkansdotter, f 1655
Per Håkansson, f 1657
Anders Håkansson, f 1659
Ingeborg Håkansdotter, f 1660
Elin Håkansdotter, f 1662
Seved Håkansson, f 1667
Erik Håkansson, f 1669
Ingeborg Håkansdotter, f 1672
Sigrid Håkansdotter, f 1674
Börje Håkansson, tv, f 1677
Gunilla Håkansdotter, tv, f 1677
 
Denna lista väcker vissa frågor.
Var det inte vanligt att namnge ett barn i ett senare äktenskap efter första hustrun? Detta har jag i alla fall sett i många andra familjer under samma tid men i olika socknar.
Att Håkans första hustru var dotter till Per Månsson och Ingeborg Gunnarsdotter i Slättås kan väl anses få stöd även av det faktum att två av de fyra äldsta barnen heter just Per och Ingeborg.
 
Tittar man på tidsintervallen mellan barnen är glappet mellan Elin f 1662 och Seved f 1667 oförklarligt. Samtidigt talar födelseboken 1666 om att Håkans hustrus namn detta år är Kerstin. Jag blir inte klok på när Kerstin (Persdotter) kan ha dött och Håkan gift om sig med Brita Persdotter, eftersom både dödnotis eller vigselnotis saknas i Säbys böcker. Kan det vara så att Håkan Börjesson under några år på 1660-talet INTE bodde i Tostås utan i en annan socken, där hustrun dog och han gifte om sig?
Vad säger mantalslängderna (om de finns) dessa år? Kan vi få någon ledning där?
 
Har vi att göra med två felskrivningar i kyrkboken 1666 och att Håkans hustru hela tiden var Brita Persdotter, i så fall väl den dotter som föddes i Slättås 1636? Eller är dödbokens uppgift 1678 om att Håkans hustru hetter Brita Persdotter felaktig och är det i själva verket Kerstin (Persdotter) som dör detta år?