NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-23
Skrivet av: Kristina Matan skrivet 2004-12-13, 14:04
Tusen tack till Hans Egeskog!
 
Stort tack för hjälpen med Johan Månsson och Lisbet Ingesdotter i Knutingarp! Här fick jag flera generationer på en gång! Dessa är mina enda anor från Säby, så jag hade inte fördjupat mig så mycket i den socknen. Men jag begriper inte hur jag lyckats missa dem i vigselboken...  
 
Det står om Gustav Johansson i dödboken (Tidersrum) 1816 att han var Född i Säby 1755 (sic!), i comminist.gården. Och enligt Säby AI:2 bodde komministern i Knutingarp, så det borde vara rätt födelseort. Enligt hfl 1789-1791 i Tidersrum anges att Gustav ditkommit från Asby sn. Han ges olika födelseår och födelseorten Asby i olika hfl i Tidersrum sn, men i dödboken anges alltså en specifik gård i Säby sn, så det borde stämma, eftersom uppgiften är så detaljerad.    
 
Gustav Johansson var år 1789 dräng i Stora Tidersrum, då han gifte sig den 28 december 1789 i Tidersrum sn med pigan Maja Börjesdotter, född 15 sept.1760 i Perstorp u Probbarp, Norra Vi sn, död 1 nov.1843 i Fattigstugan, Tidersrum sn.  
 
Paret blev torpare i Låckarp u Stora Tidersrum, där Gustav stannade till sin död. Paret fick endast två söner: Johannes (Johan) född 8 febr.1794 och Anders född 24 juni 1800.  
 
Sonen Johan blev livgrenadjär med namnet Johan Ridder och anfader till mig. Han var soldat för Tullerums rote nr 57 i Norra Vi sn åren 1815-1819, sedan för Hults rote nr 52 i Tidersrum sn åren 1819-1849, allt inom Första livgrenadjärregementet. Han dog 15 augusti 1869 i Tidersrum sn.  
 
Hoppas du får glädje av uppgifterna. Med vänliga hälsningar, Kristina