NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-23
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2004-12-11, 15:34
Hej Peter
 
Intressanta kompletteringar som i vissa fall var obekanta för mig. Men dessa uppgifter leder ju, som alltid, till nya frågor.
Först beträffande Anders Börjesson. Jag har bara funnit en enda tänkbar vigselnotis där han skulle kunna vara en av parterna och den inträffar intressant nog samma dag som Anders Larsson i Gränarp gifte sig 1654. Om ditt antagande stämmer skulle ju Anders Larsson i Gränarp och Anders Håkansson kunna vara kusiner! Så här lyder notiserna i vigselboken:
 
Vigda 1654 oktober C:2
den 22 dito Anders Larsson i Gränarp Ragnel Pärsd. i Halingtorp
dito Anders Börgesson Sigrid Jonsd.
 
Här har vi ju ett problem, eftersom din uppgift säger att Anders Börjesson var gift med en dotter till Per Håkansson, medan vigselnotisen uttryckligen säger att bruden heter Sigrid Jonsdotter. En felskrivning? Eller fel Anders Börjesson? Jag vet inte.
Den enda Per Håkansson i Säby som jag träffat på under denna tid är är Per Håkansson i Högstorp, gift 1635 med Elin Persdotter i Högstorp. De hade intressant nog en dotter Sigrid Persdotter, vilken gifte sig 26/6 1659 med Påvel Persson i Varvestorp och flyttade dit. Det framgår inte om hon ev. varit gift tidigare, men hon skulle kunna vara den Sigrid (Jonsdotter) som vigdes 1654 med Anders Börjesson.
 
Så över till Håkan Börjesson. Han var helt riktigt gift med en dotter till Per Månsson i Slättås. Men så var han också gift minst tre gånger. Tyvärr har jag bara funnit vigselnotisen för hans sista gifte 1680 med änkan Ingrid Nilsdotter i Ustorp, men följande noteringar avslöjar namn på två tidigare hustrur:
 
Födda i Säby 1666 i april
8 dito Lars Börjessons dotter i Tostås, Kerstin bd. baar h. Kerstin, Håkan Börjessons hust. i Tostås
maj 1666
d. 6 Lars Perssons barn i Sjöarp, Kerstin bd. baar Håkan Börjessons hustru i Tostås Kerstin.
 
Döda i Säby 1678 maj
22 h.o Brijta Psd, Håkans i Tåstås
 
Tyvärr har jag inte heller funnit någon dödnotis för Kerstin, så jag vet inte när hon dog och alltså inte heller när Håkan gifte om sig med Brita Persdotter. Det är väl hon som är dotter till Per Månsson, son till Måns i Fetås, och Ingeborg Gunnarsdotter från Äpplaryd, och i så fall är Brita född 1636 dp 26/12 i Slättås.
 
Intressant förresten att notera att i kvarntullslängden 1643 heter bonden i Slättås Joen, men hans hustru heter Ingeborg Gunnarsdotter! Det betyder väl att Per Månsson dog någon gång mellan 1638, då hans son Lars föddes, och 1642 då han senast måste ha dött om änkan till året därpå skall hinna gifta om sig.
 
Slutligen till resonemanget om Per Anderssons ev. släktskap med Börje och Lars Andersöner. Om man får tro dödboken var Per född omkring 1612, död 1687 i Markestorp, medan hans (andra?) hustru Sara Jonsdotter var född 173(3) och dog 1713 i Markestorp. Om Per var styvfar till Anders Larsson så måste han alltså ha varit gift tidigare med Anders mor, vilken enligt ditt resonemang var Lars Anderssons hustru. Per skulle alltså ha gift sig med sin svägerska. Har jag uppfattat dig rätt?
 
I Gränarp bodde enl. mtl 1648 Per N.N. och Karin Andersdotter. Måhända är detta dem vi söker?