NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-23
Skrivet av: Peter Boquist skrivet 2004-12-10, 19:02
Några kommentarer och teorier kring Hans inlägg den 5 december.
Först några kompletteringar, sedan några spekulationer kring Toståssläkten. Även jag räknar från flera håll mina anor från denna släkt.  
Först, Börje hade även en son Anders Börjesson, trumpetare i Magersjö, g m dtr t Per Håkansson, dödh i Påland före 1657, och Håkan Börjesson var g m dtr t Per Månsson i Slättås.
I domboken 1657 nämns Börje i Tåstås, farbroder  till Anders Larsson som drunknade, förmodligen under trupptransport till Polska kriget. Han blev skriven till knekt ca 1656, g m h Ragnell i Ryggestorp(se nedan).  
Börje Andersson i Tostås hade alltså en bror som hette Lars. Vem var då denne?
År 1638 dör en Lars i Tostås vilken kan vara den vi söker. Detta kan ju även förklara att Börje senare flyttar hit från Vinterstorp. Men detta är bara en teori.  
 
Vidare, från ärkesbiskopen Angermannii räfst år 1596 finner vi en intressant notis: Lars i Tostås son har lägrat en knektänka som han senare med sina föräldrars samtycke gifter sig med. (fritt)
 
Det kan alltså även vara denne Lars som dör 1638.
 
Slutligen, som jag uppfattar det, i domboken 1657(s 85) var Per (Andersson?) i Gränarp styvfader till den drunknade Anders Larsson. Detta kan innebära att även han var broder till Börje Andersson. Anders Larsson gifter sig 1654 i Gränarp med Ragnell Pärsdr i Hallingstorp.
 
Ja, det får väl räcka med dessa spekulationer... (Källor är dom- och kyrkoböcker.)