NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-23
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2004-12-07, 01:49
Hej Stig
 
Jöns är som sagt även min presumtive anfader, men jag kan inte säga att jag kommit längre i mitt sökande efter honom än vad du verkar ha gjort. Helt säkert tillhör han familjen Håkan Larsson. Val av dopvittnen och namn till sina egna barn talar sitt tydliga språk i det fallet. Men huruvida han var tvilling till Anders eller född något år före eller efter honom undandrar sig min bedömning just nu. Helt klart är att inte heller jag funnit spår efter hans födelse i Säbys böcker.
 
Han brukade ju Skinnarp fram till 1756 då han till Jacob Lagercrantz bytte sin arvegård 1/4 Skinnarp mot 1/8 Tuvahemmet u Södramålen. På den senare gården verkar han inte ha bott särskilt länge. Men jag har inga uppgifter om när han flyttade till Torpa. Har du några uppgifter om hans år i Torpa innan han dog inhyses i Tranberga rusthåll 1797?  
 
Jag har också äntligen funnit hans andra hustru Kerstin Andersdotter i dödboken i Torpa. Hon flyttade till sin dotter Helena i Lilla Simmershult u Norra Linnekulla och dog där 9/11 1806.
 
Mycket återstår som sagt att reda ut beträffande Jöns Håkansson. Kanske kan vi med gemensamma krafter komma en bit till.