NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-18
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2004-02-03, 12:09
Med anledning av en debatt som pågår under Östergötland; Socknar; Bjälbo kommer här följande komplettering:
 
Tyvärr har jag inte lyckats identifiera vare sig Nils Andersson eller hans hustru Maria Andersdotter. Och dopvittnena då deras tre äldsta barn föddes i Sutarp ger heller ingen ledning i sökandet efter deras familjer. Vad som finns, utöver vigselnotisen den 3/10 1714 i Säby och födelsenotiserna för de tre barnen i Sutarp är två anteckningar i flyttlängden. Den första från 1722 lyder:
 
bonden Nils Andersson från Sutarp med thes hustru Maria Andersdotter flytta till Marbäck
 
Här är ju klart och tydligt fråga om detta par. Båda nämns vid namn liksom även den gård där de bott sedan giftermålet 1714. Inget tvivel om att det handlar om rätt personer.
 
Sex år senare, 1728, finns nästa anteckning, denna gång i inflyttningsdelen av längden:
 
bonden Nils Andersson ifrån Marbäck med hustru och svärmor flytt till Winterstorp
 
Rätt namn på bonden, ”rätt” socken han kommer ifrån. Men är det ”vår” Nils Andersson? Ja, kanske.
I Vinterstorp föddes nämligen den 11/12 1729 Anna Nilsdotter. Anteckningen i födelseboken innehåller bara detta faktum att hon föddes där och var dotter till Nils Andersson. Ingen uppgift om moderns namn, som annars var vanligt i Säby vid denna tid. Inga dopvittnen. Men det är ”rätt” namn i så motto att en av Nils Anderssons döttrar enligt bouppteckningen i Göstrings härad 1755 ju hette Anna Nilsdotter.
 
En annan anteckning i dödboken kan vara av intresse. Den 26/12 1730 begravdes änkan Kerstin Månsdotter från Vinterstorp, enligt åldersuppgiften född ca 1664. Jag har inte kunnat hänföra henne till någon familj boende i Vinterstorp. Kanske är hon den anonyma svärmor som flyttade med Nils Andersson från Marbäck?
 
Efter 1729 finns så vitt jag funnit inga uppgifter om Nils Andersson i Vinterstorp eller hans familj. Ingen notis i flyttlängden, som täcker tiden fram till 1744, talar heller om att de skall ha flyttat ur socknen.
 
Återstår alltså att finna födelsenotiserna för de övriga tre barnen som nämns i bouppteckningen, om jag vågar utgå från att Anders Nilsson föddes den 13/9 1715 i Sutarp, Kerstin den 22/10 1717 i Sutarp och Anna den 11/12 1729 i Vinterstorp. En kontroll i födelseboken i Marbäck kan möjligen ge ytterligare pusselbitar.