NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-27
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2003-11-18, 20:42
Till John Sid?n
 
Jag har inte heller lyckats lösa problemet med Johannes Jonssons ursprung helt säkert. Men liksom du har jag funnit Johannes Jonsson, född 9/3 1786 i Källerydstugan vara en möjlig kandidat.
Denne Johannes var son till trädgårdsmästaren vid Säby Norrgård Jonas Jonsson Sundberg, enl. hfl i Säby född 1739 i Sunds socken, och dennes hustru Märta Jönsdotter, enl. samma källa född 1739 i Hylletofta. Detta par gifte sig 1/3 1777 i Säby och bodde åren 1778 till 1788 i Källerydstugan. De fick även barnen Katarina, f 19/11 1778 och Brita Lena, f 23/6 1781. Enligt hfl fanns också en dotter Maria, född 1775 i familjen. Vems dotter hon är eller var hon föddes vet jag inte.
Efter 1788 vet jag inte vart familjen tog vägen.
 
Kanske går Johannes ursprung att bekräfta om något av de förmenta syskonen var dopvittnen åt hans barn?
 
 
Till Annika Jacobsson i Halmstad
 
Jodå, jag samlar fortfarande på Säbybor. Dock ligger de båda du funnit i Nässjö något utanför mitt intresseområde, då jag begränsat mig framåt i tiden till ungefär 1820.
 
Jag kan dock berätta att Bengt Fredrik Engberg som du funnit (och som väl troligen var pappa till Emma Augusta) föddes 1815 i Gullebo i Säby som son till trädgårdsmästaren Johan Bengtsson Engberg och dennes hustru Maria Sjögren från Sandsjö där hon föddes 1780.  
Johan Bengtsson i sin tur var son till ryttaren Bengt Engberg och föddes 1779 i Äng i Torpa socken. Därav namnet.