NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-27
Skrivet av: Tony Pellikka skrivet 2003-10-22, 13:47
Hej Alla. Jag har en soldat i mitt träd som har orsakat mig huvudbry:
 
Så här står det i Ekshärads (Värmland) död och begravningsbok (F1) år 1752 sid 44.
 
November 1. Soldaten vid Elfvedals Compagnie Sven Persson Norberg i Norra Mossberg. född åhr 1700 uti Säby Sokn vid Säby gård i Småland. föräldrar Per Jönsson och hust Anna .....dotter. Warit soldat uti 26 åhr och 3:ne gånger gift. 1g med pigan Marit Bengtsdott i N Mossberg och med henne afvlat 6 barn af hvil. 1 son och alla dött. ännu leva. Soldat uti Mora Sokn i dalarna. 2g med pigan Marit Ericksdotter i Nor. Mossberg. som fött honom 3 barn, 2 söner och 1 dotter som alla ännu lefva. 3:e gången med pig Anna Jönsdotter i Norra Mossberg och aflvlat med henne 3 döttrar som alla ännu lefva. Kunnde både läsa och skriva. legat siuk i 6 veckor af [....] och [..] styng, aflidade stilla och sak om natten emellan d 25 och 26 oktob. 52 åhr gl.
 
 
 
Jag har försöka spåra honom i Säby men inte lyckats hitta något. Hans Egeskog som jag ser är aktiv här har också kollat utan att hitta något när vi hade kontakt senast för 3 år sedan.
Jag har försökt med soldatregistret i Dalarna och Mora kompani. Inte heller där har de lyckats hitta en person som passar på denna beskrivning.
Nu börjar jag undra om inte prästen har skrivit lite fel och/eller blandat ihop ett par personer.
Han var soldat i Mossberg och soldaterna där brukade ha det (Mossberg) som namn så Norberg borde komma någon annanstans ifrån.
 
Någon som har några id?er?