NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-april-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-april-27
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2000-03-17, 02:16
Hej igen Karl
 
Det var väldigt vad detta blev besvärligt då! Trots dina nya uppgifter har jag inte lyckats få fram en enda säker ledtråd på de två mödrar  som var födda i Säby. Jag tar det bakifrån:
 
Det föds ingen Fredrika Johansdotter i Säby den 25 januari 1812! Närmaste flicka med det namnet för F.J. i Stora Mölarp som föds 23 februari 1809.  
Däremot föds det en [color=0000ff]Fredrika[/color] utom äktenskapet den [color=0000ff]22 januari 1812[/color]. Hon är dotter till Jakob Jakobsson och Maria Persdotter i Åbonäs. Modern Maria anges vara 27 år vid födseln, d v s född ca 1785. Dessutom gifte sig paret den 11 december samma år och kom sedermera att bosätta sig i Mostugan på Tostås ägor där flera barn föddes.  
Jakob Jakobsson sägs vara född i Polen 1780 och kom som krigsfånge till Sverige, där han valde att frivilligt stanna kvar. Han dog 1865, allt enligt boken ”Från Aggas till Öknen” (AÖ) som utgivits som resultat av en hembygdscirkel som kartlagt invånarna i Säby sockens många torp och backstugor.
Om detta par verkligen är Fredrika Johansdotters föräldrar återstår dock att finna ut. Kanske kan studium av hfl ge mera info. Men dem har jag inte tillgång till.
 
Nästan lika ”illa” är det med Hedda Carolina Bremers ursprung. Hon är ju född 1827, varför jag inte har kommit så långt i mitt registreringsarbete. Jag har heller inte rätt rulle eller fisch hemma för att kunna kontrollera.
Men jag tror ändå att jag kan säga vilka hennes föräldrar är.  
Den 4 februari 1820 vigdes Anders Gustaf Bräm, dräng i Prästgården, med pigan Catharina Charlotta Carlberg i Hulu. A.G. Bräm kallas i senare anteckningar i bl a vigselboken för Brehm. Att Brehm sedan kan bli Bremer är ju inte så långsökt.
Kajsa Lotta Carlberg var född 1798 i Tunaberg i Sörmland enligt (AÖ), varför jag inte har mer att bidra med då det gäller hennes anor. Men Anders Gustaf Bräm/Brehm var född 15/7 1795 i grannsocknen Ekeby, närmare bestämt  vid Boxholms bruk. Hans föräldrar var knivsmeden Anders Bräm, f 1763 i Näshulta (D) enl Ekeby hfl AI:1, pag 140 och dödboken (död 28/12 1812 vid bruket, bou 4/1 1813 i Göstrings hd), och dennes hustru Margareta Grek, f 2/3 1771 vid Boxholms bruk, död där 25/8 1819, bou 30/8.
Margareta Grek var i sin tur dotter till knipsmed Lars Grek, död 1786 bg 29/1, och dennes hustru Greta Persdotter, f 1739 i Mellanbäck, Ekeby.
 
Om släkten Grek i allmänhet kan du läsa mera i diskussioner i Anbytarforum  här (http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/184.html?torsdagden9mars20002327#POST1601) och  här (http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/956.html?lrdagden13februari19991939).
 
Vad beträffar de båda makarna så har jag ingenting att bidra med.