NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-april-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-april-27
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2000-03-16, 10:55
Hej Marianne
 
Det är riktigt att Lotta var gift tidigare. Den 7/5 1823 gifte sig grenadjären från Torpa Anders Gren med pigan Lotta Larsdotter. Vigseln skedde i Säby. Tre år senare, i juli månad 1826, finns grenadjären Anders Gren antecknad i Torpa dödbok. Inget datum angivet, men han sägs vara soldat för Basarp, 27 år gammal och efterlämna änka och två barn.
Någon vigsel mellan Göran Danielsson och Lotta Larsdotter har jag inte hittat i Torpa heller. Men nu vet jag ju att du funnit anteckning om den i husförhörslängden.
Med ledning av de uppgifter du lämnade här ovan hittade jag också familjen antecknad som boende i Göransberg på Boda ägor - 600 m sydväst om gården - i den utmärkta boken Från Aggas till Öknen som jag nämnt förut. Där står att Göransberg byggdes av Göran Danielsson någon gång kring 1830. Han står också antecknad som död 1872. Den uppgiften bör dock kollas mot dödboken också.
 
I alla händelser finns denna fastighet kvar än i dag, nu namnändrad till Karlsberg efter näste ägare till huset!