NULL Skriv ut sidan - Säby

Anbytarforum

Titel: Säby
Skrivet av: Mats Svensson skrivet 2015-11-03, 22:53
Hej Hans,
 
Tack för all information.
 
 Jag noterade Hustru Marit i Galtås som dopvittne när Jöns föddes och jag är som du lite osäker på vilken Per i Galtås som är far till de tidiga barnen i Säby. Noterat att Pär och Marit får ytterligare en dotter Maria född 1727-04-19 född i Bygget på Skäddarps ägor (F.b Säby (F) C:3 1695-1760 s.127) innan de flyttar till Linderås sn. Marit är således ung när hon gifter sig 1701.
 
Vad beträffar Marit så har jag forskat på hennes familj tidigare och hon är säkert dotter till Erik Nilsson i Södra Brickarp. Marit nämns inte i fb men hon nämns som dotter i mtl. 1697. Erik Nilsson dör i Pesten liksom Marits yngre syster Karin (död 1710-12-07 i Linderås sn) Karin är dopvittne när Nils föds i Trehörna sn. Jag är lite osäker på vem Marit och Karins mamma är men jag tror att även hon dog i pesten och jag gissar att det är den Elin som nämns i början av 1711. Marit och Karin har flera syskon och den som jag har tidigare forskat på är Måns Eriksson född omkr 1662 och död i mars 1743 i Linderås sn.
 
Jag ska kolla igenom alla uppgifter och se om jag kan klura ut något mer vad gäller Per Nilsson.
 
Det finns en Pär som dör i Tullebo men det står bara ”den gamle mannen Per dör på Tullebo ägor 82 år gml. och det händer 1750-11-15 (D.b Linderås (F) C:3 1736-1778 s.451).Visst kan det vara Per Nilsson men det är väldigt osäkert.
 
 Än en gång Tack
 
/Mats