NULL Skriv ut sidan - Säby

Anbytarforum

Titel: Säby
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2015-11-03, 19:00
Hej igen Mats.
 
Nu har Mozart fått sitt så det är dags att titta lite till på Erik Råssbergs släkt.  
 
Jag håller helt med om att du funnit föräldrana i Per Nilsson och Marit Eriksdotter. Jag är dock osäker på vilka av Pers barn som föddes i Galtås 1707-1721 som är syskon till Erik. Saken är den att det bodde flera män med namnet Per i Galtås båda gårdar under perioden, men i födelseboken står det bara faderns förnamn och inga mödrar då barnen fördes till dopet.
 
Redan 1706, då Per Nilsson enligt mtl var skriven i Svärdsfall, Trehörna, bodde det en Per med hustru i Galtås Norrgård. Vem denne är har jag inte kläm på.
 
1707 finns dock bara en Per med hustru i Galtås Norrgård, troligen Per Nilsson. 1708 bor han definitivt där eftersom Per i Galtås är dopvittne för Kerstin Jonsdotter i Ödebjörnarp. Hon är dotter till Jon Nilsson och Elin Torsdotter, vilka jag tror är bror och svägerska till Per Nilsson. Mer om det nedan.
 
1709 börjar problemen. Detta år föddes två söner till Per i Galtås, Lars döptes 2/7 och Jöns den 1/8. De kan inte vara bröder (tvillingar) med tanke på tidsspannet. Dessutom är jag säker på att den ena sonen är barn till Per Gislesson och Elin Larsdotter i Galtås Södergård, som gifte sig den 18/10 1708. Frågan är vem av dem som hör till vilken familj.
Min gissning är att Jöns är son till Per Gislesson och att Lars är Per Nilssons son. Anledningen är att det, då Jöns döptes, bland dopvittnena finns en hustru Marit i Galtås. Detta skulle kunna vara Marit Eriksdotter. Men frågan är om hon verkligen hunnit kyrktagas drygt 30 dagar efter att ha fött barn?  
 
Jag kan dock inte finna att någon annan Marit än Marit Eriksdotter bodde i Galtås 1709. Enligt mtl bodde Lars (Jonsson) och hustrun (Karin Månsdotter) i Södergården tillsammans med mågen Per (Gislesson) och hustrun (Elin Larsdotter). I Norrgården bodde förutom Per Nilsson och Marit Eriksdotter även Svens änka Kerstin. Dessutom var båda soldaterna i de båda torpen ogifta. Alltså ingen Marit utom Per Nilssons hustru, och hon kan inte ha varit dopvittne till sin egen son!
 
I samband med pestepidemin 1710-1711 dog en stor del av Säbys befolkning. Även Galtås drabbades. Bland dem som dog fanns sannolikt både Lars Jonsson och hustrun, och mågen Per Gislesson (eftersom Elin Larsdotter gifte om sig senast 1711 med Anders Persson och bodde kvar i Södergården). Tyvärr finns också en femårig lucka i de skannade mantalslängderna mellan 1710 och 1714. Först 1715 kan man åter se vilka som bodde i Galtås. Då är det bara två familjer, en i Norrgården och en i Södergården. Mtl upplyser också om att båda gårdarna var till hälften öde sedan 1710. Alltså blir det lättare att avgöra att det är Per Nilsson som är far till Elin 1712, död 1720, Karin 1714, Kerstin 1718 och Elin 1721. Men det är först i samband med Elin 1721 som föräldrarnas namn skrivs ut i födelseboken!
 
Det som stört mig hittills är att jag inte får något grepp om dopvittnena till dessa barn. Bara några få, som hustru Anna i Tittatill 1714 (syster till Per Nilsson), och kanske hustru Elin i Djurafall 1707 och hustru Anna Johansdotter i Finnarp 1718, kan antas ha anknytning till Per Nilsson eller Marit Eriksdotter. Resten av dopvittnena vet jag inget om, eller också har de släktanknytning till den andra familjen i Galtås, Anders Persson och Elin Larsdotter. Jag kan inte reda ut detta nu heller så jag noterar det bara.
 
Du hade inte kunnat knyta Per Nilsson till Ödebjörnarp. Det tror jag mig ha gjort!
Jag är övertygad om att han är son till Nils Persson, som enligt mtl kom till Ödebjörnarp 1676 och bodde där till sin död 1702, bg 9/3.
Han var gift med Karin Jonsdotter enligt katekisationslängderna 1693-1696, som återfinns i Linköpings domkapitels handlingar E:V 1 och 2. Men det är inte säkert att hon är mor till alla de barn jag tror mig kunna knyta till Nils Persson och Ödebjörnarp. Möjligen var han gift flera gånger. I alla händelser är Per Nilsson inte född i Ödebjörnarp.
 
Dessa barn tror jag mig kunna knyta till Nils Persson:
 
Kerstin Nilsdotter
   gift 12/10 1684 m. skomakare Jon Andersson i Gunnemålen
   bosatt på Ödebjörnarps ägor, i Åsvallehult och Fröafall
Elin Nilsdotter, f 166(7), död 1747 bg 11/1 i Dumstorp
   gift 1o 6/10 1689 med  
   Lars Andersson, f 1662 i Gunnemålen, dp 1/6, död 1713 bg 6/4 i Norra Rödje
   gift 2o 14/11 1714 med  
   Nils Josephsson i Norra Rödje, f 167(8), död 1746 bg 23/11 i Dumstorp
   bosatt i Bänarp / Norra Rödje / Dumstorp
? Karin Nilsdotter   dopvittne 1693
Anna Nilsdotter i Ödebjörnarp, f 167(4), död 1747 bg 21/6 i Påvarp  
   nämnd i kat.l. 1693-94. Domkap. handl. E V 1.
   gift 17/11 1695 med  
   Per Lydersson i Varvestorp, f 1666 dp 6/5 i Kåremålen, död 1718 bg 7/9 i Skräddarp
   bosatt i Varvestorp och Tittatill, Ödebjörnarp      
Jon Nilsson, f 1678, dp 12/5 i Ödebjörnarp, död 22/4 1759 i Olstorp, Trehörna  
   gift 1705 (enligt dödboken i Trehörna) med  
   Elin Torsdotter, f 1680, dp 5/12 i Bagaremålen, död 9/8 1760 i Olstorp, Trehörna
   bosatt i Ödebjörnarp och Olstorp, Trehörna
Lars Nilsson, f 1680, dp 12/12 i Ödebjörnarp
   gift 29/7 1709 med änkan Marit Persdotter i Norra Rödje
   bosatt i Norra Rödje
 
Beträffande Erik Råssbergs hustru kan du ha rätt. Men jag har inte tillräckligt med underlag för att säga att det är så.  
 
/Mvh