NULL Skriv ut sidan - Säby

Anbytarforum

Titel: Säby
Skrivet av: Mats Svensson skrivet 2015-10-29, 21:42
Hej igen, nu har jag jagat i fem timmar.
 
17 November 1754 gifter sig Soldaten i Kohlshult Anders Kolström med pigan Elin Persdotter. Paret får en son Peter (1755-09-26). Jag tror att denne Peter är den Per som du nämner ovan.
 
 Änkan Elin med sonen Per nämns i AI:1 sid 74 för Kålshult, mor och son flyttar därifrån till brorsonen Nils Råssberg i Råstorpstugan (AI: 1) sid 35. Jag kan inte hitta Anders i dödboken men han borde ha dött före 1759.
 
 Johan Wallgren och Elin får en son; Jonas född 1763-08-22 där Erik i Kålshult (Erik Råssberg) är med som dopvittne. Elin borde vara född omkr 1720-1721 om man går efter ålder i db och det finns ett par stycken i Säby som kan vara intressanta. Per Nilsson och Marit Ericsdotter får en Elin 1721-09-01 (C:3 s. 112).  Marit är ju även namnet på Erik Råssbergs dotter ovan och Erik själv kanske fått sitt namn efter morfar.
 
Jag ska leta vidare i morgon på Nils Persson i Skråbo och se om jag kan knyta honom till Elin och Per.
Jag tror att Skråbo låg i Trehörna sn på gränsen till Säby, jag letade på Eniro och hittade en karta där Skråbo (eller Österbo) ligger 500 meter rakt norr om Sundstugan och 500 meter rakt öster om Rödjesjön i Trehörna sn.    
 
Med vänliga hälsningar Mats