NULL Skriv ut sidan - Säby

Anbytarforum

Titel: Säby
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2015-10-29, 13:54
Hej Mats,
 
Erik Råssberg och Maria Karlsdotter har gäckat mig länge, och fortsätter att göra det. Det enda jag kommit fram till, utöver det du själv redogör för, är att Erik hade en syster Elin Persdotter. Då hon gifte om sig den 26/9 1762 [Säby C:4, sid 263] med soldaten Johan Wallgren, anges det att hennes enda son Pers fädernearv bevakades av ”morbrodern Erik Persson i Kolshult”. Den enda Erik Persson jag funnit i Kolshult de aktuella åren är Erik Persson Råssberg. Det var f.ö. i Kolshult som hans hustru Maria Karlsdotter dog 1763!
 
Denna syster Elin Persdotter dog själv den 11/5 1764 i Hörn, Hårkrankeryd [Säby C:4, sid 489]. Detta gav upphov till ytterligare en släktkoppling. Då hennes andra make Johan Wallgren gifte om sig för andra gången i maj 1766 [Säby C:4, sid 266] nämns att ”stiufsonen Pehr Anderssons mödernes arf 33 dlr Silfrmt är lefvererat till morbrodern Nils Pehrsson i Skråbo”. Dvs Elin Persdotters son i första giftet hade ytterligare en morbror (eller ingift morbror) Nils Persson, utöver Erik Persson Råssberg.  
 
Var detta Skråbo ligger har jag inte lyckats hitta, men det kan kanske vara en ledtråd till Erik Råssbergs ursprung.
 
En annan fråga är varför Erik Råssberg, som ju ansvarade för systersonens arv 1762, inte fick göra det 1766? Han levde ju bevisligen.
 
Jag hoppas att detta kan ge några nya uppslag i jakten. Och du får hemskt gärna berätta om du kommer vidare.  
 
Mvh/