NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1998-december-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1998-december-29
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 1998-12-27, 13:38
Hej Tommy
 
Jodå, alla tre är födda i Säby. Och jag vet en del till om dem.
 
1) Margareta Andersdotter föddes verkligen den 16 januari 1753 i Prysshemmet på Gripenbergs ägor. Hon var näst äldst i en syskonskara på nio, alla barn till Anders Eriksson, f 172(6) i Frinnaryd sn, död 5/5 1802 i Bällö och Maria Hansdotter, f 14/3 1725 i Kolshult, död 19/7 1800 i Bällö. De gifte sig 26/5 1751 i Säby och bodde först i Prysshemmet. 1767 bodde de i Korpralshemmet på Tokarps ägor och två år senare på Stallberga ägor. Runt år 1785 var de inhysta i Brömshemmet, för att slutligen bo inhysta hos en dotter i soldattorpet Bällö på Varvestorps ägor, allt i Säby socken om inget annat anges.
När de 1769 står antecknade i husförhörslängden är det bara de båda yngsta barnen, födda 1767 och 1769 som står skrivna tillsammans med dem. Redan då har alltså Margareta, eller Margareta Katarina som hon kallas i födelseboken, flyttat hemifrån liksom alla de syskon som överlevt. Vart har jag ingen aníng om.
Vet du mer om henne? Var hon gift? Hade hon barn? Allt av intresse.
Jag har mer uppgifter om syskonen och moderns familj ifall det är av intresse.
 
2) Fredrik Ekbergs födelsedata stämmer också. Han föddes på Traneryd den 7 april 1783, där fadern Lars Ekberg var trädgårdsmästare. Modern hette Lena Lindgren. Men det är också allt jag vet. Födelsenotisen för sonen Isak Fredric Larsson är allt jag hittat om trädgårdsmästaren Lars Ekberg i Säby. Han finns inte nämnd i Traneryd i hfl AI:2 för Säby, som täcker perioden 1769-1788.
Allt om dem är alltså av lika stort intresse för mig som för dig! Vet någon något? Hör av er!
 
3) Stina Andersdotter var INTE född i Säby utan i Fruktnöte i Linderås socken. Men hon finns antecknad i Säbys födelsebok den 26 mars 1784, alltså INTE 1785. Hennes far Anders Larsson var INTE torpare i Velinge, utan brukare i Vätinge norrgård. Vätinge var en av de större byarna i Säbys västra del på gränsen mot Linderås socken.
Efter alla dessa INTEN lite mer om Stinas föräldrar. Anders Larsson föddes 20 juni 1760 i Vätinge och gifte sig omkring 1781 troligen i Linderås med Maria Jönsdotter, f 10/3 1752 i Linderås (dödboksuppgift), död 6 mars 1828 i Ön på Tokarps ägor. Jag har inte funnit ut vart paret tog vägen efter 1796 då det yngsta av sex kända barn föddes i Vätinge norrgård. Möjligen flyttade de till Ekeby socken, där de två äldsta av döttrarna gifte sig 1808 resp. 1810. Stina gifte sig 26/12 1810 i Ekeby med livgrenadjären Karl Karsk för Fjättmunna
Från 1812 till 1828 bodde dock makarna i torpet Ön på Tokarps ägor. Efter hustruns död förflyttades Anders Larsson till fattighuset, där han dog den 14 augusti 1834. Enligt dödboken hade han då varit blind i flera år. Vare sig i dödsnotisen efter hustrun eller efter mannen nämns några barn. Varför vet jag inte.
Stina Andersdotters liv efter giftermålet känner jag inte alls. Alla uppgifter alltså av intresse.  
Liksom betr. Margareta Andersdotter ovan har jag fler uppgifter om Stinas syskon och om hennes fars anor ifall de är intressanta.